Странице

уторак, 15. новембар 2016.

San Jin forma iz perspektive Belog Ždrala


San Jin ( na japanskom Sančin) , ''tri borbe ili bitke'''je jedna od najznačajnijih formi u južnokineskim stilovima borenja .Verziju ove forme nalazimo u gotovo svim stilovma sa juga Kine koji su nastali pod direktnim ili indirektnim uticajem stila Belog Ždrala. U mnogim stilovma se ova forma nalazi pod istim imenom (San Jin) kao i u belom ždralu dok se u mnogim , nešto modifikovana nalazi pod drugim imenima ali su svi principi , svrha i način treninga ostali isti . Ova forma je najpoznatija u svojoj japanskoj varijanti i svet je ju je upoznao preko Karate veštine . I dok se o Karate verziji ove forme zna gotovo sve o originalnoj i najstarijoj verziji , koja se i dalje vežba u Kini i sastavni je deo gotovo svih podstilova Belog Ždrala se ne zna gotovo ništa .Kung Fu Belog Ždrala nikada nije dostigao popularnost Karatea , Kina je decenijama bila zatvorena za strance a na mestima poput Tajvana gde se moglo doći u kontakt sa orginalnim stilovima , učitelji često nisu bili zainteresvani da veštinu prenose .
Dakle kakva je svrha San Jin forme u tradicionalnom kineskom kung fuu? Kao i sve kung fu forme i San Jin ima višestruku funkciju i podučava osnovama stila na više nivoa . San Jin je osnova stila ,veština u veštini , sve ostalo je razrada i dopuna ove forme . Ovo će sa San Jin reći svako ko se bavi stilom koji ovu formu ima i neće pogrešiti . I Beli Ždral i Taizu i Haka stilovi i stilovi iz Guangdonga i japanski Karate svi oni koji imaju San Jin ili neku kasniju verziju ove forme imaju isti odnos prema treningu iste .
Recimo nekoliko reči o tome čemu uči San Jin u Belom Ždralu . Počnimo od čisto fizičkog nivoa vežbanja.Na samom početku , San Jin učenika uvodi u pravilnu telesnu strukturu. Šta to zapravo znači? To znači pravilan stav , pravilan ugao kičme u odnosu na karalicu,prvilan ugao kraličnog dela( koji kinezi zovu ''kva'') u odnosu na ''dantien'' (energetski i gravitacioni centar tela), pravilan ugao glave i vrata uodnosu na kičmu , pravilan odnos kolena i stopala u odnosu na čitavo telo te osnovne pozicije ruku i njihove pravilne uglove u odnosu na kičmu i karlicu .Dakle , San Jin prvo uči ujedinjenju tela u jednu kompaktnu celinu i poravnanju skeleta pod određenim uglovima . Ovo je prvi i najvažniji nivo vežbe jer se na tome bazira čitava veština , bez strukture veština jednostavno ne postoji ,kroz strukturu se krećemo , borimo , dišemo ... Ujedinjenje skeleta dovodi do pravilnog neuroelektičnog odgovora muskulture i ne samo muskulature . Mišići se kontrahuju upavo onoliko koliko je neophodno za pravilno odražavanje strukture ,ni više ni manje, nema svesne kontrakcije mišića , nema nemilog trošenja energije, već samo onoliko koliko je u datom momentu za dati pokret neophodno .Pravilno poravnanje skeleta vodi automatski do pravilne mišićne kontrakcije u statičnoj poziciji.
Sledeća stvar koju nas San Jin uči , nakon što se učvrsti struktura jeste način generisanja energije . Beli Ždral , kao unutrašnja veština ima vrlo specifičan metod generisanja energije a povezan je direktno sa pravilnom telesnom strukturom . Udarci , blokovi , svešto se radi izvodi se iz strukture koristeći ovaj metod generisanja energije .Veoma je važno naglasiti da nema rotacije kukova , ne koristi se pokreti koji se oslanjaju na grubu mehaniku tela već se koristi fina mehanika i mikropokretikoji koriste poravnanje skeleta i mišićnu polukontrakciju da izazovu talas kretanja kroz čitavo telo i onda tu energiju koncentrišu u rukama ili stopalima .
Pored generisanja energija imamo i obrnuti proces koji se oslanja na iste atribute samo ima obrnut smer ,upijanje i sprovođenje energije napada kroz telo u tlo . Koristi se isti princip strukture i mišićne kontrakcije samo je smer potpuno suprotan i energija koju dobijemo blokiranjem napada bude eliminisana i sporvedena u tlo bez gubitka pozicije u prostoru i ravnoteže.
Sledeće čemu nas San Jinuči jeste ravnoteža i raspored težine.Iako se to netreniranim oko ne može videti , tokom čitave forme raspored težine se kreće od 50%-50% po stopalu do30%-70% gde je 70% na zadnjem stopalu . Svaki pokret se izvodi pod određenim rasporedom težine i za to postoji sasvim određeni razlog . Pored ovoga fino podešavanje rasporeda težine je i trening kontrole cetnra mase odnosno uvežbvanje balansa .
Sledeće je kretanje . Ne samo da imamo osnovni rad nogu (korake) , već nas San Jin uči kako da pomeramo telo ujedinjeno strukturom kroz prostor . Ovo je značajno jer takvim kretanjem čuvamo ravnotezu , stabilnost , izvor energije uadarca itd. Ako izgubimo strukturu , gubimo borbu , prosto i jedostavno a struktura se najlaše gubi nepravilnim kretanjem .
San Jin nas uči onsovnim borbenim tehnikama , bazičnim blokovima i udarcima . Ovo se ponovo sve radikroz strukturu i kroz kretanje te automatski preksače jedan nivo treninga i vežbača ubacije na jedan viši nivo , ujedinjujući sve neophodne elemente zauspešno borenje i napredak u daljem učenju sistema.Ručne i nožne tehnike su nesamo strukturalno uslovljene već se izvode po osnovnim principima i strategijam aborbe datog stila . Ove stvari su povezane i ne postoje jedna bez druge a ovdeih iznosim odvojeno zbog preglednosti kako ne bih skako sa teme na temu i sadetalja na detalj .
Sve napred navedeno ima svoju razradu i detaljno se uvežbava kroz drilove za dva čoveka i či sao(slepljene ruke) koji se sem osnovnog drila koji je statičan radi u kretanju .
Pored čisto fizičkog aspekta , San Jin nas upoznaje i sa osnovnim principima i strategijama Belog Ždrala . Upoznaje nas za početak sa principom unutršnjeg treninga i korišćenjem čitavog tela umesto lokalne grupe mišića . Uči nas principu centralne linije iteorije kapija , koja jako slična Ving Čunu , kroz ovo dalje uči principima''ulaska'' , odnosno prodora kroz protivnikovu odbranu . Uči nas da se na silu ne suprotstavljamo silom , uči nas kako da jaču silu neutrališemo , skrenemo ,upijemo . Ovo dalje vodi principu kotrole protivnikovog centra mase a kroz tokontroli ravnoteže što se ostvaruje ponovo kroz tri različita principa koji serazvijaju kroz odgovarajuće tehnike . Uči nas distanci , održavanju distance i pravlnim uglovima pristupa protivniku, dakle pravilnom pozicioniranju u prostoru. Uči nas kako da prostor kotrolišemo , kako u opštem slislu tako i specifičan prostor na kome se odigrava razmena tehnika odnosno borba. Kontrola prostora takođe znači da ne ''jurimo'' ruke protivnika nego prosto kotrolišemo jednu geotrijsku celinu ispred nas sa koje napadi dolaze . Osnova svega ovoga se vežba kroz napred pomenute drilove i či sao. Svi ovi principi se razvijaju kroz tehnike koje sevežbaju kroz sparing , za početak dogovreni da bi se kasnije došlo do slobodnig sparinga.
Sledeća ravan vežbanja je ravan unutrašnje energije . U San Jin formi , makar ovoj verziji koju ja vežbam postoji tri različita načina disanja . Naravno , ukoliko telesna struktura nije pravilna ,ako skelet nema poravnanje pod pravilnim uglovima te mišićna kotrakcije nije na potrebnom nivou( viša je ili niža) , ći kung trening je nemoguć . Dakle ,postoje tri vrste disanja koji prati sasvim određene pokrete formi. Svaki od ovih načinau kombinaciji sa odgovarajućim pokretima se može izvoditi zasebno kao ći kung vežba . Na višim nivoima se saznaje da zapravo postoji 9 načina disanja a u zavisnostiod dela stomaka koji kontrolišemo i moristimo za disanje , da li koristimo čitav donji stomak, gornji deo donjeg stimaka ili donji . Postoji dalja razrada ovog sistema disanja naizmeničnim izmenom načina disanja u određenom rasporedu ali objašnjenje toga prevazilazi potrebe ovog teksta . Važno je napomenuti da nepravilnim ili preteranim vežbanjem ove forme neće biti nikakvih negativnih posledica , što nije slučaj kod nekih drugih , manje sofisticiranih ,''tvrđih''verizja gde nepravilan rad dovodi do oštećenja srca a u nekim slučajevima i do smrti od srčanog udara(što je čest slučaj u okinavljanskom karateu te se ova informacija krije od javnosti ) .
Sa stanovišta očuvanja i održanja zdravlja ,San Jin ima isti efekat kao i Tai Ći, čiji pozitivan uticaj na fizičko zdravlje više niko ne spori i naučno je dokazan . San Jin se može vežbati kao Tai Ći , isključivo radi zdravlja , sa i bez ći kung elementa , jer i bez ći elementa San Jin jeodlična vežba za očuvanje zdravlja , nije ekstremno fizički zahtevna i za njeno vežbanje nisu potrebni nikakvi ekstremnu fizički atrubuti .Sa Či kung elementomje odlična vežba koja dokazano pomaže kod mnogih hroničnih problema i oboljenja ,smanjujući potrebu za medikamentima .
Sa stanovišta psihičkog zdravlja , San Jin je izuzetno značajan .VežbanjemSan Jina oslobađamo stresa , pa samim tim smo psihički stabilniji i slobdnomogu reći srećniji , jer osoba koja nije nervozna i oslobodi se pritiskasvakodnevnih problema je svakako srećinja, staloženija, strpljivija a sve toutiče na međuljudske odnose te čitavo okruženje oseća blagodati vežbanja jedneosobe . San Jin utiče i na povećanje samopouzdanja jer vežbajući San Jinpostajemo , jači , refleksi su na bolji , zdraviji smo , sposobni da se uhvatimo u koštac sa svim izazovima i problemima , i to hladne glave i racionalno ,spoznaja svega toga vodi poverenju u sebe i svoje sposobnosti .Kroz San Jin spoznajemo svoje mogućnosti , pomeramo sopstvene granice, učimo o sebi a kroz to učenje učimo o drugima i svetu oko sebe . Ukratko San Jin nas čini samopouzdanijim,staloženijim, raspoloženijim, jenom rečeju boljom osobom.
Na kraju , nekoliko reči o ezoteričnom i religijskom aspektu San Jina. Ovaj aspekt u kineskim stilovima ne postoji . San Jin nije ni na koji način direktno povezan sa bilo kojom religijom . Često se govori o meditativnom aspektu San Jin forme. San Jin forma nije meditacija . Meditacija ne postoji u kung fuu , to je čisto bidistička tradicija koja je došla iz Indije i nema je inkorporirane ni u jedan kung fu stil .Moramo prvo reći šta meditacija jeste , meditacija je izmenjeno stanje svesti putem svesne stimulacije endokrinog sistema određenim tehnikama . Nema ničega mističnog u tome , prosto hormoni koji se ne javljaju u budnom stanju kod normalnog zdravog čoveka izazivaju različite senzacije , od osećaja euforije do halucinacija . Ovo u kung fuu nikada nije postojalo niti danas postoji kao integralni deo bilo kog stila kung fua . Često se , kroz vežbanje San Jina , manifestacija Ćija pogrešno razume kao meditacija . Radi se o totalno drugačijem sistemu vežbanja čije manifestacije imaju drugačiju ulogu i drugačiju nameu kao i drugačiji izvor . Senzacije tokom medtacije su izazvane promenjenom funkcijom mozga koji je primoran da radi u parametrima koji nisu normalni te odtuda dolazi do ''kratkog'' spoja i različitih osećaja koji mogu krajnje prijatni dokrajnje neprijatnih. Neke forme meditacije kao recimo TM nisu ništa drugo doautonarkomanije gde praktikanti izazivaju nasilno lučenje hormona sreće , tzv. endorfina. Sa druge strane Ći kung izaziva različite senzacije po telu ali te senzacije ne dolaze direktno iz mozga već su posledica stmulacije mišićnog tkiva i perifernog nervnog sistema. Ovde cilj nije menjanje stanja svesti već upravo stimulicaja tela na bihomejskom i bio eletričnom nivou kako bi se poboljšala funkcija organa , krvotok, regulisao krvni pritisak itd . Dakle akoradite San Jin i meditirate ili ste pogrešno obavešteni ili ste nasamreni i uvučeni u sketu , posebno ako niste u stanju da meditaciju prekinete već osećate krizu ukoliko ne meditirate svakog dana

Нема коментара:

Постави коментар