Странице

среда, 23. новембар 2016.

Original i modifikacija


S obzirom da je Srbija verovatno poslednje mesto na svetu gde se još vode polemike oko ‘’ originalnog ‘’  I  ‘’ modifikovanog ‘’  Ving Čuna i gde na žalost još uvek dobar broj ljudi bezrezervno veruje u priču o ‘’originalnom ‘’ stilu Ving Čun želim da razjasnim neke činjenice u vezi svega toga ( mada je tužno što moja voljena zemlja kasni 30 godina za svetom I ono što je odavo prevazidjeno i dokazano kao pogrešno u nas se I dalje drži za istinu) .  Mnogi "majstori" , pre svega Yip Manove linije Wing Chuna tvrde da su oni i samo oni naslednici i posednici "originalne" , superiorne i jedine kompletne  verzije vestine .Ovakve priče nisu ništa do marketinška strategija smišljena da privuče nesigurne licnosti željne dokazivanjna a nesposobne za kritičko razmišljanje i procenu činjenica .Ispostavlja se da je ta strategija bila odlična jer danas vidimo da se preko 90% vezbaca Wing Chuna uklapa u psiholoćki profil pomenut napred .
Polemika oko originalnosti vestine postoji i medju ucenicima Yip Man-a , a najdalje u svojim tvrdnjama je otišao William Cheung govoreći kako  je on jedini naslednik originalnog Wing Chuna , te da je njegova veština superiorna u odnosu na apsolutno sve stilove i linije  ostale koje on naziva ‘’bezvrednim modifikacijama’’. Ove tvrdnje us izazvale mnogo polemike I problema medju Ving Čun vežbačima pre nekih 30 godina da bi nešto kasnije bile dokazane kao potpuno lažne . .
.
Priča ide ovako :“ U manastiru južni Šaolin su se skupili najbolji borci tog vremena da bi napravili superiornu veštinu koja će pomoći kineskom narodu u borbi protiv Manču dinastije koja je 1644 godina zbacila Ming dinastiju sa vlasti i zavela diktaturu . Manastir Šaolin je postao središte pobune protiv Manču-a. Jedan od petorice monaha predvodnika je izdao svoje saborce i vojska Mančua uz pomoć engleskih topova je razorila manastir , tako da je samo pet monaha preživelo napad .Medju njima je bio izdajnik Bak Mei osnivač istoimenog stila i monahinja Ng Mui , osnivač sistema, koja je svoje znanje prenela devojci po imeni Yim Wing Chun po kojoj je veština dobila ime . Veština se od nje na dalje prenosila samo jednom odabranom nasledniku , dok nije presla u ruke dr Leung Jan-a.

Dr.Leung Jan


Dr . Leung Jan se bavio tradicionalnom medicinom i imao je radnju u Fatsanu ( Foshan , Fat Shan ) . Držeći se tradicije on je veštini podučavao samo svoja dva sina ,Leung Bik-a i Leung Chun-a, u tajnosti . Treninge je držao u dvorištu iza radnje . Lokalni menjač novca Chan Wah Shun je video šta se dešava i kroz rupu na ogradi dvorista je počeo da posmatra treninge i da sam trenira . Posle nekoliko uspešnih borbi Chan Wah Shun se pročuo kao borac i to je došlo do Leung Jan-a , koji je prepoznao tehnike svoje veštine (po jednoj verziji ga Leung Jan uhvatio kako špijnira kroz rupu na ogradi ) .Pošto se uverio da je Chan Wah Shun uspeo da „skine „ dobar deo veštine , budući da je kao menjač novca bio jako lukav i inteligentan , Leung Jan ga je prihvatio kao učenika iako nije bio član porodice , a iz razloga da bi mogao da ga kontroliše . Shvtajući da bi jednom mogao da preuizme „grandmastership“ nad originalnim Wing Chunom , budući da je bio talentovan borac , a i prirodno fizički jak (bio je visok 180 cm , što je za kineza tog vremena izuzetno) .Da bi proverio koliko je veštine „skinuo“ Leung Jan je oranizovao  borbu izmedju svog mladjeg sina i Chan Wah Shuna koju je ovaj na iznenadjenje doktora dobio. Leung Jan je modifikovao osnovne principe i pokrete, svoje veštine i napravio jednu potpuno novu , inferiornu u odnosu na original , i toj verziji podučio Chan Wah Shuna . Leung Jan i njegov mladji  sin su umrli i veština je ostala Leung Biku koji se odselio u Hong Kong . Nakon toga Chan Wah Shun je sebe proglasio „grandmaster-om „ Wing Chuna i otišao da radi kao pef obezbedjenja na imanje familije Yip Man-a . Yip Man je bio poslednji i najmladji učenik Chan Wah Shuna , od koga je naučio modifikovanu verziju veštine .Sa 16 godina Yip Man odlazi u Hong Kong na školovanje  i tamo sreće Leung Bik-a koji ga prihvata za učenika ( jedinog ) i od njega biva podučen originalnoj verziji veštine . Nakon bega od komunista , Yip Man je otvorio školu u Hong Kongu , i imao mnogo učenika , koje je ,da bi održao tradiciju prenošenja veštine samo jednom nasledniku , podučavao modifikovanoj verziji, a samo je Williama Cheunga podučio originalnoj verziji kada ga je uzeo da živi kod sebe u perodu od 2,5 godine kako Čeug tvrdi u početku da bi kasnije to vreme produžio na 3,5 pa na 4 pa onda na 6.. Cheung nije podučavao originalnu veštinu  do smrti Yip Man-a 1972 . „

Sada ćemo ovu priču suprotstaviti činjenicama i dokazima :

- Ne postoje istorijski ( materijalni ) dokazi da je manastir južni Šaolin ikada postojao.Uglavnom svi južni stilovi kung fu-a vezuju svoje poreklo za taj manastir i pet monaha iz patriotskih i politickih razloga . Priča o Južnom Šaolinu je nastala nakon sloma Taiping pobune polovinom 19. Veka I nosi odredjenu poruku preživelim pobunjebicima gde je Juži Šaolin zapravo šifra . O ovoj temi će biti napisana posebna detaljna analiza jer je direknto vezana za istinsku istoriju Ving Čuna.

GM.Yip Man


- Ng Mui je osnovala stil koji je prenela svojoj učenici i po njoj ga i nazvala. Kao i u predhodnom slučaju ne postoje dokazi da je pomenuta osoba postojala . Radi se o legendarnoj ličnosti koju kao osnivaca vestine navode i sledeći stilovi: Beli Ždral Kung fu ( legenda o devojci koju Ng Mui podučava skoro identična kao u Wing Chun priči) , Wu Mei Pai , neki stilovi zmajevog kung fu-a , Hung Kuen Pet Obrazaca. Takodje je u zavisnosti od priče bila majstor Šaolin kung fu-a( opet u zavisnosti od priče severnog ili južnog) , Wudang kung fu-a ili porodičnog stila generala Yeuh Fei-a . Istraživanja pokazuju da se lik Ng Mui prvi put javlja početkom 20. Veka u WU XIA ,popularnim kratkim pričama koje su izalzile u natavcima I bile štampane na najlošijem papiru . U svoijm prvim projavljivanjima Ng Mui je bila negativan lik koji je zajedno sa Bak Mei=em izadala pokret potpora I dovea do uništenja manastira. Tek kasnije je njen liko dobio pozitivan karakter . Još jedna nelogilčnost vezana za ovu tačku priče je da niko nije primetio da je monahinja , dakle žena , živela duže vreme u muškom manastiru . Kao neko ko živi na istoku I poznaje monahe mogu da kažem da je ovo prosto nemoguće I danas , da ne govorimo koliko je tek bilo nemoguće pre ppar stotina godima. Istina je da je Wing Chun nastao na jugu Kine i da su ga praktikovali usavršili i dalje preneli članovi opere „Crvenih Dzunki( brodova , čamaca)“ i da se za veštinu zna tek od sredine 19 veka kada je počela javno da se podučava.

-Yim Wing Chun i Leung Bak Chao takodje nisu stvarne ličnosti već deo folklora , a Samo ime Yim Wing Chun se nije odnosilo na osobu , već je to bila šifra pokreta otpora .
Govoreći striktno u kontekstu vremena u kome se priča odvija bilo je nemoguće da se devojka bavi kung fuom . Pre svega tradicionalna kineska kutrua koja je jako kruta t običaji tog vremena jednostavno nisu dopuptli da se žene bave kung fuom. Prve ličnosti za koje se sa sigurnoscu može tvrditi da su zaista postojale a vezane su nastanak i razvoj Wing Chun -a nalazimo 1850 u operi crvenih čamaca. To su 13 članova opere crvenih čamaca za koje postoje dokazi da su zaista postojali , i za koje se zna da su se bavili Wing Chun-om, a sasvim je moguće da su ti ljudi zapravo i osnivači veštine . Radi se o sledećim ličnostima :
Wong Wah Bo ,Leung Yee Tai ,Dai Fa Min Kam ,Yik Kam ,Suen Fook Seng ,Fa Jee Ming ,Hui Kai Fu ,Fa Gu Ban
Chee Yuen Cheung ,Dai Sheng Wo ,Lang Zai Mo ,Dai Gar Sheng ,Doh Ngan Shun
Postoje još neki članovi opere čija su imena vezana za ovaj period i za njih se tvrdi da su se takodje bavili Wing Chunom , ali se njihovo postojanje ne može potvrditi . Radi se o sledećim osobama :
Lai Fook Shun ,Sun Fook Chun ,Hung Gun Biu
Takodje postoje Wing Chun stilovi koje svoje poreklo ne vezuju za Yim Wing Chun \Ng Mui liniju , već za neke druge ličnosti , a takodje postoje Wing Chun stilovi koji tvrde da svoje poreklo ne vuku iz opere crvenih čamaca , već direktno iz manastira Severni Šaoiln , a neki čak sa Tibeta,
- Veština se nije prenosila samo jednom odabaranom učeniku .Kao što vidimo iz predhodno iznesenih činjenica u vreme nastanka veštine postojalo je 13 "grandmastera", a svaki je imao jednog ili više učenika. Ako pratimo liniju Yip Man- Chan Wah Shun- Leung Jan vidimo da je sam Leung Jan je imao dva učitelja , Leung Yee Tai-a i Wong Wah Bo-a, koji su pored njega imali još učenika , .Fok Bo Chuen je učio kod njih u isto vreme kad i Leung Jan , inače on je jedan od učitelja Yuan Kai Sana i njegovog brata Yuan Chai Wan-a. U isto vreme bilo je još pripadnika opere , poznatih majstora koji su živeli u isto vreme kada i učitelji Leung Jana i imali svoje učenike čiji naslednici rade i danas . Dai Fa Min Kam od koga vode poreklo Chi Sim wing chun , Yuan Kai San Wing chun , Vietnamski Wing Chun i jos nekoliko manje poznatih stilova, Dai Dong Fung ciji je danas naslednik Leo Man . itd. Iz ovoga se moze videti da Leung Jan nije jedini naslednik veštine Wing Chun-a .
- Leung Jan nije podučavao samo svoje sinove i Chan wah Shuna . Istina je da je on imao mnogo učenika pre i posle njega . Wong Wah Shun, Leung Bak Cheung, Lai Yeung Yin,Muk Yan Wah, Lo Kwai, Chan Kwai,Ho Han Lui , su neki od njegovih ucenika , kao i gotovo svi muski stanovnici sela Gulao ( Gu Lao, Go lo), rodnog mesta Leung Jan-a.Vecina Leung Janovih učenika u Fosanu i kasnije u Go Lo selu su bili njegovi bliski rodjaci i ovo je važno napomenuti. Dakle I ova tvrdnj je u potpunoj suprotnsti sa istorijskim činjenicama er je samo u Fošanu , Leung jan imao 13 učenika .
- Chan Wah Shun je teško mogao da pobedi u borbi maldjeg sina Leunga Jana , jer je on prema postojećim podacima bio mentalno oboleo , i umro je pre nego što je Chan Wah Shun bio primljen za učenika .
- Chan Wah Shun nikada nije za sebe tvrdio da je „grandmaster“ bilo čega .Takva titula je izmišljen na zapadu za zapadnjake,ne postoji ekivalent tom terminu na kinsekom jeziku,
- Ne samo da ne postoje podaci da je Leung Bik ikada bio u Hong Kongu niti da je ikada sreo Yip Man-a , već ne postoje podaci da je Leung Bik ikada postojao . Sam Yip Man nikada nije tvrdio da je učio od Leung Bk-a, ovu priču je u javnost plasirao najstariji Yip Manov ucenik Leung Sheung kao marketinski potez. Yip Man nikada nje hteo da komentariše izjave svog učenika , i nikada nije potvrdio ovu priču, mada je nije ni opovrgao , jer je na osnovu nje skola borenja koja je već bila dosta poznata postala još poznatija i popularnija. Da Leung Jan nije imao naslednika govori i ćinjenica da je prodao svoju radnju kada se povukao u penziju , a obićaj , koji je i danas na snazi u Kini je da najstariji sin naledi porodični posao . Taj posao se prodaje samo ako nema muških naslednika koji bi nastavili tradiciju.

William Cheung 

- Chan Wah Shun nikada nije radio kao obezbedjenje , jedno vreme je držao školu borenja , a nedugo pošto je Yip Man došao kod njega da uči doživeo je moždani udar i umro kao invalid , tako da je Yip Man nastavio trening kod njegovih učenika .
To je sto se tice činjenica . a sada bih postavio  nekoliko logičnih pitanja :
- Leung Jan je bio poznat kao veoma vešt borac , i u vreme kada je primio Chan Wah Shuna za učenika radio Wing Chun dugo vremena . Budući da je Wing Chun veština zasnovana na izgradjivanju refleksa , cak i da je izmenio koreografije pokreta , sam sistem i reflekse , reagovanje na napade , i svoju napadačku tehniku teško da je mogao da promeni , . Refleksi kad se jednom izgrade i kada se usvoji sistem ne mogu se iz korena promeniti i to samo na neko vreme . A pitam se da li bi bilo moguće prevariti nekoga ko je već izvesno vreme posmatrao sta i kako se radi , a pri tom je bio u poslu u kome čovek sebi ne sme da dozvoli da ga varaju ?
Kao što je već rečeno većina Leung Janovih ućenika su bili njegovi rodjaci pa je malo verovatno da je rodjacima preneo "modifikaciju" , posebno ne čoveku po imenu Wong Wah Sum koji je unuk njegovg učitelja Wong Wah Bo-a i kome je preneo veštinu u čast i na zahtev Wong Wah Bo-a . Da li bi se zaista jedan tako tradicionalan čovek oglušio o želju svoga učitelja?
- Zašto bi Yip Man izabrao baš Cheunga da mu prenese originalnu veštinu , kad je imao dva sina i bilo bi logicno da oni budu naslednici originala , ili bar neki od rodjaka koji su trenirali kod njega ? Yip Man je bio veliki tradicionalista , i priče da njegovi sinovi nisu zaslužili veštinu su u najmanju ruku smesne, jer je običaj prenošenja celukopnog nasledja sinovima ili najblizim rodjacima kod Kineza svetinja , i taj obicaj se krši samo u izuzetnim slučajevima , kada nema naslednika ili bi oni bili ugrozeni znanjem ili predmetima koje bi dobili u nasledje. Tkodje se postavlja pitanje čime je Cheung zaslužio original ,on je bio mlad , iz bogate porodice sa jakim političkim vezama ,umešan u mnoge nedozvoljene radnje iz kojih je izašao živ I čitav uptavo novcu I vezama svoje porodice . U jednom momentu se toliko upetljao u krminal dag a je porodica ‘’poslala na školovanje’’ u Ausrtraliju pa nije više od 30 godina smeo da dodje u Hong Kong . I takav karakter je zaslužio originalnu veštinu a Yip Manov stariji sin , koji je visoko školovan i uzoran bio jako cenjen ne samo u akademskim već I političkim krugovima u Kini I Hng Kongu . On dakle nije zaslužio original a sitni kriminalac u pokušaju. neoubuzdanog ponašanja jeste ?
- S obzirom na to da Kinezi jako poštuju tradiciju , kako znamo da Cheung danas podučava original a ne neku modifikaciju , poštujući pravilo da se veština prenosi samo jednom nasledniku ?
Ako je veština savršena I originalna , zašto je Cheung više puta menjao koreografije formi? Koje su originalne a koje su modifikovane ?
 Prema izjavama svedoka , najstarijih Zip Manvih učenika , Cheung nikada nije živeo sa Yip Manom a njegov trening je bio više nego neredovan. To kažu ljudi koji su bili asistenti u školi Yip Mana.

Original i Modifikacija 2 ili sta je Leung Bik ucio Yip Man-a


Ako prihvatimo tvrdnju da je Leung Bik zaista postojao i da je zaista bio poslednji učitelj Yip Man-a logično je zapiatii se sta je i kakvu veštinu predao najpoznatijem Wing Chun majstoru današnjice.

Bez obzira što ne postoje nikakvi dokazi o postojanju Leung Bika mnoge linije Wing Chun-a pominju sina Leung Jana u različitim kontekstima i daju mu različite istorijske uloge .Po nekima on uopšte nije imao veze sa Wing Chunom ni sa Yip Man-om , po drugima baštinio je originalnu , tajnu verziju veštine ...

Da bismo bacili malo više svetla na period Yip Manovog učenja veštine potrebno je dobro poznavanje kulture , običaja i načina života Kine toga doba .Krenimo od činjenica .

Činjenica prva je da se Yip Manov Wing Chun iz  perioda njegovog zivota u Hong Kong-u unekoliko razlikuje od Wing Chuna koji se radi u Kini . Detaljnim sagledavanjem veštine videće se da su te razlike nisu suštinske vec isključivo tehničke i to u smislu rasporeda gradiva i koreografija formi dok drugih razlika u načinu rada , aplikacijama i principima zapravo i nema.

Činjenica druga -Wing Chun koji je Yip Man radio i predavao u ranijem periodu života se ne razlikuje od ostalih linija Wing Chuna u Fošanu iako je on navodno već tada završio obuku kod Leung Bika.

Činjenica treca -ne postoji ni jedan drugi naslednik Leung Bika iako je imao brojne rodjake i porodicu u Gu Lao selu nedaleko od Fosana .Ovo je jako čudno jer njegov otac je obučio priličan broj svojih rodjaka i u Fosanu a i kasnije posle odlaska u penziju u svom rodnom mestu ,Gu Lao selu. Dalo bi se pretpostaviti da bi Leung Bik nastavio tradiciju i rad svoga oca i obučavao makar najbliže rodjake a mi danas nemamo ni jednog jedniog praktićara Wing Chun-a koji svoju veštinu vezuje za Leung Bika.

Cinjenica cetvrta - Prva generacija Yip Manovih učenika (većinom njegovi rodjaci i deca prijatelja) tvrde da je priča o Leung Biku marketišnski trik Leo Man-a poznatog novinara toga doba kako bi probudio interesovanje za stil .

Činjenica peta -Moy Yat (yip manov rodjak) tvrdi da Yip Man jeste imao trećeg učitelja ali to nije bio Leung Bik vec Fung Wah , učenik i rodjak Leung Jan-a . U prilog ovoj tvrdnji ide i činjenica da su Yip Chun , Yip Ching I Moy Yat obavili pripremu i ceremoniju sahrane Fung Wah-a (sto rade samo najbliži rodjaci ili oni koji su po nekom osnovu primljeni u porodicu) i nastavili su da posećuju njegov grb i odaju mu postu i dan danas.

Činjenica sesta ili bi mozda trebala da bude prva , ne postoji ni jedan materijalni dokaz koji bi makar naznačio da je Leung Bik stvarna istorijska ličnost .

Činjenica sedma- Yip Chun o Leung Biku i njegovom odnosu sa Yip Manom govori sledece. Buduci izuzetno obrazovan i istog porekla i staleža kao i Yip Man , leung Bik je bio u stanju da Yip Manu detaljno objasni sve aspekte veštine i uputi ga u dublja znaćenja principa stila . Dakle , ne govori se o nekakvom tajnom stilu koji je bio sakriven od Chan Wah Shuna i ostalih učenika već o stepenu razumevanja jedne iste veštine i mogućnosti pravilnog prenošenja iste . Ovo i te kako ima smisla kad je Kineski jezik u pitanju . Ne želim da se bavim opisom karaktiristika Kineskog jezika jer bi to oduzelo mnogo vremena i prostora ali čak i ja , kao neko ko je tek počeo da uciči kineski shvata koliko je značajno dobro obrazovanje koje sa sobom nosi poznavanje jezika kako bi komunikacija bila na pristojnom nivou .Kinseki jezik se toliko razlikuje od evropske grupe jezika da je prosto nemoguće objasniti na kojim se principima zasniva ali je zaista potrebno mnogo vremena i truda kako bi se steklo dovljno znanje i veština da se na kineskom jeziku objasne neki komplikovani pojmovi . Kako Yip Chun tvrdi , Yip Man je često govorio da je od Chan Wah Shuna naučio tehnički deo veštine a od Leung Bika naučio kako da tu tehniku razume i pravilno upotrebi .I danas imamo sličnu pojavu u veštini gde praktikanti uče tehniku "na pamet' , uče gomile varijacija pokreta, koreografija koje nazivaju tehnike , prekomplikovane drilove a zapravo ne razumeju šta rade jer im izmiče suština toga sto vežbaju . Kako bilo da bilo ostaje činjenica da je Yip Man posedovao zaista veliko i kopletno znanje veštine a niti on niti bilo ko od njegovih zvaničnih naslednika (sinovi, rodjaci) ne govori o nekakvoj tajnoj ,originalnoj veštini naučenoj od Leung Bika već samo o pravilnom tumečenju i dubljem objašnjenu jedne iste veštine .Ne postoje dakle nikakvi originali i modifikacije vec samo drugačija tumačenja jedne iste veštine zasnovana na ličnim afinitetima i sposobnostima praktikanata da veštinu prihvate i pravilno razumeju .

Činjenica osma . U priči se kaže da je Leung Bik pozvao Yip Mana da vežba kod njega . To , je onome ko I malo poznaje kinesku kulturu u najmanju ruku smešno . Učitelj poziva učenika ??!! To je dogadjaj ravan mogućnosti da se dobije na lutriji . U kineskoj kung fu tradiciji , učenik moli učitelja da ga primi na obuku , nekada moa da moli mesecima I nikada ne zna kakav će biti odgovor. Učitelj da pozove učenika ! To je nešto što ni danas ne može da se desi a ne pre 100 I više godina .


Zaključak : Iz svega napred navedenog možemo jasno videti da nikakav original ne postoji a jedina modifikacija , ako već želimo da koristimo taj termin je ona koju je napravio William Cheung 

Нема коментара:

Постави коментар