Leung Jan je najverovatnije jedna od najpoznatijih ako ne
I najpopularnija ličnost Ving Čun istorije
svih vremena. On je bio utelotvorenje svih vrlina I
nepobedivi borac, jednom rečju, heroj. Kako legenda kaže on je bio doktor
tradicionalne medicine uvek spreman da pomogne siromšnima bez ikakve naknade.
Kada nije radio u svojoj radnji (ordinaciji) vreme je provodio boreći se sa
predstavnicima raznih kung fu stilova koji su ga izazivali na borbe na život I
smrt. Kako legenda kaže , dobri doktor je imao preko 300 borbi I nijednu nije izgubio.
Iako je Leung Jan toliko popularan i napisane su brojne
knjige I snimljene TV serije I filmovi o njegovim avanturama , istorijskih
činjenica o njegovom životu je iznenadjujuće malo. Kako je živeo, godina
rodjenja, godina smrti, koliko je dece imao, koliko učenika, kako je zapravo
izgledala veština kojom se bavio , sve to je zapravo nepoznato I predmet je
rasprava u Ving Čun krugovima već decenijama. Najinteresantnija je tvrdnja o
300 borbi koje imao I nijednu nije izgubio. Analizirajmo tu tvrdnju iz više
uglova.
Sa čisto fizičkog stanovišta 300 borbi, bez obzira na
rezultat je neverovtno postignuće, Uzimajući u obzir da su borbe bile bez
pravila I zaštitne opreme količina povreda koje je Leung Jan preživeo je bila
ogromna. Čak I danas , sa svim dostignućima moderne medicine , zaštitnom
opremom I pravilima, profesionalni borci imaju kraći životni vek i pate od
raličitih zdravstvenih problema koji su direkta posledica fizičkih trauma
nanesenih tokom borbi. Ako uzmemo u obzir da današnji borci , koji imaju
najbolju zdravstvenu zaštitu, najbolje trenere I koriste zaštitnu opremu nemaju
ni blizu 100 borbi, 300 borbi je nemoguće I zamisliti. U vreme Manču dinastije
tokom koje je Leung Jan živeo prosečan životni vek je bio 30 godina. Umiralo se
od bolesti koje se danas rutinski leče. Uzimajući u obzir da je Leung Jan živeo
više nego duplo duže od prosečnog životnog veka u to doba možemo da
pretpostavimo da nije imao značajnih fizičkih I psiholoških trauma tokom
života. Kada sagledamo opšte uslove života I nivo medicine toga vremena , 300
borbi bi definitivno ostavilo posledice na Leung Jana I značajno mu skratilo
životni vek sem u slučaju da tokom borbi nije primio ni jedan udarac , što je
moguće samo u filmovima jer I najbolji borci budu udareni nebrojeno puta.
Postoji još jedna stvar koju moramo da imamo u vidu.
Profesionalni borci su upravo to, profesionalni borci. Njihov posao je da se
bore I čitav svoj život posvete tome. Njihov kompletan način života , vreme
spavanja, treninzi, dijeta , apsolutno sve je podredjeno borenju. Nema
profesionalnog borca koji radi tokom dana a posle radnog vremena profesionalno
trenira. Leung Jan je imao dobro razradjen posao I morao je da provede dosta
vremena održavajući isti. Koliko vremena I energije je imao za ozbiljan trening
koji bi mu omogućio da dobije 300 borbi ,posle posla ostaje pitanje. Gledajući
stvari iz ovog ugla nemoguće je da je Leung Jan imao 300 borbi. Mi zapravno
nemamo istorijskih podataka koji bi potvrdili makar I jednu jedinu borbu. Ono
što znamo je da je on bio profesionalni lekar a ne profesionalni borac I da je
vežbao kung fu u slobodno vreme. Nije
verovatno da je neko ko je bio prilično nepoznat u borilačkim krugovima tog
doba bio izazivan od najboljih boraca tog vremena I sve ih pobedio I to čak 300
puta. Nelogično je I to da nikada nije izgubio borbu, čak I najbolji borci
izgube neku borbu I ovo je jedan od najjasnijih pokazatelja da je čitava priča
samo bajka.
Sa sociološke tačke gledišta prilično je nelogično da je
Leung Jan imao ikakvih borbi. Dobri doktor je pripadao nakvišem društvenom
sloju koju je Han kinez mogao da postigne I bio je izuzetno bogat. Pripadnici
najvišeg socijalnog sloja nikada nisu direktno učestvovali u ratovima
,političkim konfliktima a posebno ne u pojedinačnim borbama. Ovo je pravilo
koje važi za svako vreme I svaku lokaciju, bogati se jednostavno drže po strain
I brinu o svojim poslovima. Imajući u vidu da su borbe bile zabranjene tokom
perioda u kom je Leung Jan živeo a to je bilo nestabilno I opasno vreme Taiping
revolucije, najkrvavijeg dogadjaja u kineskoj istoriji u kome je živote
izgubilo izmedju 30 I 100 miliona ljudi , teško je zamisliti da je on učestvovo
u nekim borbama I ostao živ. Nepobedivi borac , Han kinez , u doba revolucije kada
su glave letele na sve strane bio bi opasan symbol snage I veštine Han Kineza I
kao takav bi vrlo brzo bio eliminisan. Činnjenica da vlasti ne da nisu Leung
Jana videle kao pretnju već je u to doba on već imao kung fu školu i neskriveno
vežbao borilačke vešetine govori u prilog tome da nije radio ništa što bi
privuklo pražnju vlasti, svakako nije učestvovao u nekakvim izazovima I borbama
koje su bile nelegalne.
Ako ne u svrhe borenja, žašto je Leung Jan vežbao kung
fu. Tokom 50tih godina 19tog veka borilačke veštine su preživele dramatičnu
promenu. Postavši zastarele I prevazidjene u vremenu kada je moderno vatreno
oružije konačno stiglo u Kinu, kung fu menja fokus I svrhu treninga. Izguvši
mesto u vojsci I ostalim službama koje je mačeve I joplja zamenilo puškama I
topovima kung fu je bio na pragu izumiranja. Visoki socijalni slojevi Han
Kineza su prihvatili kung fu I vežbali ga kao znak socijalnog statusa I
bogatstva . Kako je posedovanje oružija bilo zabranjeno fokus je pomeren na
vežbanje tehnika ‘’praznih ruku’’. Ovo je vreme kada su je kung fu počeo da
dobija oblik koji prepoznajemo danas. Borilačke veštine su u to doba
predstavljale isto što I sportski automobili I skupa gardroba predstavlja
danas. Samo su bogati mogli da priušte kung fu trening. Leung Jan nije imao
kung fu školu u smislu u kojem takve škole postoje danas. On je zašravo vodio
elitni klub za bogate ljude iz Fošana I najbogatiji I najuspešniji poslovni
ljudi su se okupljali kod Leung Jana kako bi se družili I eventualno trenirali.
Leung jan je bio uspešan I bogat , postigao je najviše što je neko mogao u to
doba I imao je sve što je život mogao da ponudi. Teško je poverovati da bi
rizikovao život, bogatstvo ,slobodu , zdravlje …samo da bi nekome dokazao da
može da se bori. Na stranu što su borbe bile zabranjene a kazne jako oštre,
žašto bi rizikovao da bude obogaljen ili ubijen od strane nekih anonimusa a
imao je apsultno sve što je mogao da poželi. On jednostavno nije imao razloga
da se bori a bio je dovoljno bogat da svaku pretnju reši indirektno i trajno.
Sa istorijske tačke gledišta, tokom vladavine Manču
dinastije borilačke veštine su bile marginalna aktivnost kojom se bavilo manje
od 0,1% stanovništva, oni kojima su te veštine trebale zbog prirode posla I
bogataši koji su imali novca da obuku plate. Civili nisu smeli da poseduju
oružije sem posebnih kategorija koje sui male posebnu dozvolu kao čuvari
karvana , telesna garda , lovci na ucene I sl.
Dakle , da li je uopšte
bilo izazova I borbi raznih majstora? Odgovor je ne, takve stvari su
bile strogo zakonom zabranjene a kazne su bile jako oštre. U period pre Taiping
revolucije ne postoji ni jedan dokaz, niti jedan službeni ili privatni zapis
čak ni svedočenje trećeg lica da se takva borba ikada , igde održala. Takvim
borbama nema čak ni pomena u popularnoj literaturi ili pozorištu, niti
legendama koje su bile pupularne u to doba. Dakle institucija izazivanja na borbu
u tom dobu nije bila poznata. U vremenu nakon Taiping revolucije i povlačenja
pojedinih zabrana koje se tiču borilačkih veština, opera crvenih čamaca i po
završetku progona učesnika pobune polako se javlja novi vid sporta koji je
došao sa zapada. U poslednjim decenijama 19 veka ful kontakt borbe postaju
popularne kao što je boks bio na zapadu. Čuvene drvene platforme koje sun am
dobro poznate iz kung fu flmova gde se borci bore često do smrti su zapravo
prva verzija borilišta gde su se borci borili za nagradu.Naravno , nije bilo
borbi na smrt mada jeste bilo povreda ,kao I u svakom ful kontakt sportu.
Postojala su pravila koja su više-manje bila slična današnjim MMA pravilima.
Postojala su I takmičenja u borenju oružijem gde su opet pravila bila stroga te
niko nikada nije ozbiljnije povredjen. Borci su se borili za novac I slavu ,
baš kao i danas.
Ne postoji ni jedan dokaz da je Leung Jan borio
učestvovao na takvim takmičenjima. Imamo prilično dobre izvore podataka iz tog
vremena I imena poznatih boraca nisu zaboravljena. Što se Leung Jana tiče, neko
ko je dobio ni manje ni više nego 300 borbi ostavio bi makar nekakav pisani
trag u dokumentima svog vremena. Nemamo ni jedan plakat, novinski izveštaj,
privatnu prepisku, policijske zapise , apsultno ništa. Čak I da pretpostavimo
da se Leung Jan borio ilegalno ,daleko od očiju javnosti 300 borbi bez ijedne
izgubljene bi bilo nešto što bi ostavilo makar nekakav trag u istoriji , ali
toga jednostavno nema. Iz potpunog nedostatka dokaza ,čak ni pomena Leung Jana
kao borca iz vremena dok je bio živ možemo zakljuliti da se on nikada nije
borio.
Prvi pomen Leung Jana kao neprikosnovenog borca se prvi
put nalazi u jeftinim džepnim knjigama koje su bile jako popularne u periodu
republike 1911-1948. Kao I danas , još više u to doba ljudi su gutali
doživljaje heroja I uživali u opisima borbi I njihovim neverovatnim veštinama.
Leung Jan je u jednom period postao najpopularniji heroj ovih izdanja i zasenio
je i heroje poput Fong Sai Juka. Ovo je bilo vreme budjenja I obnavljanja
nacionalne svesti Kine i mnogo truda je uloženo u vraćanje nacionalnog ponosa.
Pulp izdanja su bila jedan od načina da se pokaže veličina I snaga kineske
kulture I kung fua kao jednog od značajnih delova te kulture. Čitav opus o
Leung Janu je kasnije ponovo štampan I izdat u Kini nakon gradjanskog rata u
periodu izmedju 1950 I 1954. Par decenija kasnije , Ving Čun će dostići
planetarnu popularnost I ono što je nekada bila laka zabava postaće deo
istorije snažno forsiran od strane učitelja jednog stila .
Sa stanovišta tradicionalne kineske kulture , obožavanje
predaka je važan njen deo. Pripisivanje moralnih , etičkih I fizičkih atributa
koji su nedostižni prosečnom čoveku je nešto potpuno očekivano , posebno u kung
fuu. Svi stilovi imaju nekog nepobedivog pretka koji nikada nije izgubio borbu
i imao veštine koje se mogu uporediti sa nadprirodnim bićima. Naravno,svaka
generacija oseća obavezu da doda po nešto novo te moći i snaga mitskih predaka
raste iz generacije u generaciju. Priče o nastanku veštine i osnivačima se
obično nazivaju istorijom mada je jasno da se tu radi o mitovima koji nemaju ni
zrno istorijskih podataka. Cilj ovih priča nije da prenesu validne istorijske
činjenice već da daju moralne I etičke smernice novim generacijama vežbača I da
posluže kao inspiracija za marljivo vežbanje. Ving Čun ‘’istorija’’ treba Leung
Jana upravo iz navedenih razloga. Bez obzira da li je imao 300, 500 ili 1000
borbi on stoji visoko iznad svih ostalih i daje svetao primer Ving Čun
vežbačima kao i cilj kome treba da streme.Bez obzira što priča o njemu nema
istorijske podloge I potpuno je izmišljena ljudi će ponavljati kako je dobio
300 borbi jer mnogima važno da imaju osećaj kako su nastavljači rada i dela
nekog veoma važnog i poštovanog.
Нема коментара:
Постави коментар