Странице

уторак, 29. мај 2018.

Drvena lutka -razlike u radu


Postoje velike razlike u pristupu radu na drvenoj lutki na istoku i zapadu. Ove razlike dolaze iz više izvora i ogledaju se u maniru izvodjenja tehnika, cilju vežbanja, atributima koji se razvijaju kroz trening itd.

Na zapadu i kod nekih kineskih učitelja koji imaju za klijentelu uglavnom zapadnjake jasno se vidi razlika u pristupu radu na lutki. Pokreti se izvode brzo , jako, ruke i telo lutke se udaraju tako da udarac izazove što više buke. Vizuelni efekat je najbitniji , kvalitt rada se ocenjuje po tome koliko atratkivno izgleda izvedena forma. Sa druge strane lako se uočava potpuno odsustvo ikakovog koncepta telesne strukture, gotovo svi pokreti su pogrešni u nekim stilovima su i uglovi i ''tehnike'' potpuno suludi pa ljudi zalaze i iza ruku ili tela lutke izvodeći nekakve poluge i bacnja. Ovakav način rada je na žalost kontraproduktivan jer raditi brzo na lutki a posebno bez koncepa telesne strukture jednostavno nema smisla i gubljenje je vremena. Imajući u vidu da lutka nije živ protivnik i ne uzvraća udarce niti napada koncept pravovremenosti se ne može vežbati te je izvodjenje tehnika velikom brzinom bez svrhe. Raditi brzo sa živim treing partnerom trenira pravovremenost i razvija reflekse, raditi brzo sa statičnom lutkom ne razvija ništa sem što u trci da se pokret izvede što brže taj isti pokret se kvari i izvodi nepravilno. Posebno stilovi koji nemaju koncept telesne strukture rade lutku potpuno pogrešno jer nemajući jasne smernice u treningu i čemu lutka zapravo služi pokrivaju to neznanje atraktivnim izvodjnjem i pretvaraju trening lutke u nešto potpuno suprotno od njene originalne namene.Interesantno je da dok mnogi tvde da je njihova forma lutke najstarija i najoriginalnija istorijska istraživanja pokazuju da je prvu komplentu formu lutke napravio Yuen Kai San, pre toga se lutka kroz pojedinačne pokrete i San Sik( kratke forme).

Na istoku se lutka radi potpuno drugačije, nije bitan vizuelni utisak već pravilnost izvodjenja. I dok neki učitelji insistiraju na redosledu pokreta to u suštini nije važno jer postoji ograničen broj pokreta koji se mogu izvesti na lutki i redosled tih pokreta nije bitan. Forma se radi polako i svaki pokret mora biti strukturalno ispravan. Kao što je napred rečeno udaranje lutke punom snagom i brzinom nije pravilno jer lutka tome ne služi, niti je to džak koji služi razvijanju snage udarca niti je to sprava kojom se ojačavaju mostovi(podlaktice). Izvodjenje forme ili tehnika mora da bude tiho, najviši nivo rada je bez ikakvog šuma a opet se puna energija prenese na lutku. Svrha vežbanja drvene lutke , bilo kroz formu ili kroz slobodne tehnike je da vežbača nauče pravilnu distancu i što je važnije pravilne uglove prilaza protivnikovoj centralnoj liniji. Kroz pravilnu strukturu tela i pravilno postavljanje prema protivniku drvena lutka daje osnovne ideje kontrole distance, prostora i protivnika i služi kao alat za korigovanje vežbača. Zašto se lutka radi polako i insistira na radu bez zvuka. Kada se radi polako onda se obraća pažnja na sve potrebne detalje a iskustvo je pokazalo da telo brže pamti radeći spore pokrete. Kroz spore ali koncentrisane pokrete se koriguje ne samo osnovna struktura tela i pozicija ruku , već i pravilan rad nogu kroz tu istu strukturu i pravilno usmerenje energije. Što je rad na lutki glasniji to je usmerenje energije lošije i ide u pogrešnom pravcu. Vežbanje koje pravi mnogo buke zajedno sa pokušajem da se pokreti izvedu što brže vode pogrešnim navikama koje borca ostavljaju ranjivim u borbi.
Pokreti koji se izvode bez strukture , brzo i lupaju po rukama lutke su slabi i lako se lome pod pritiskom udarca u pravoj borbi iako sotavljaju utisak snage , pored toga su pogrešno usmereni i lako ostavljaju borca bez odbrane u presudnom momentu napada.

Нема коментара:

Постави коментар