Странице

понедељак, 21. мај 2018.

Priznati i nepriznati ...


Mnogo se priča o tome koji stil i koji ’’majstor’’ je priznat , ko nije priznat a sve se vrti oko toga ko će pokupiti više učenika i kako omalovažiti konkurenciju. To nije slučaj samo u kung fuu već u svim borilačkim veštinama. Kako proces priznavanja teče u drugim veštinama ne znam ali kako znam kako stvari stoje u kung fuu pa ću o tome reći nekoliko reči.

1.    Ko ima pavo u Srbiji da odluči koji stil ili majstor je priznat ili ne? Nema niko!!! I to je jedina istina. U Srbiji ne postoji ni jedna državna institucija koja se bavi isključivo kineskim borilačkim veštinama i to ne samo kao sportom već i istorijom i kluturom i nasledjem da bi mogla da donese takvu odluku. Dakle ne postoji ni jedno zvanično telo koje je sručno da odluči o jednom ovakvom pitanju. Sa druge strane imamo pojedince koji sebi daju za pravo da sami odlučuju o nečemu o čemu i u Kini i u Hong Kong Kogu i na Tajvanu odlučuju grupe stručnjaka iz različitih oblasti koje se bave kung fuom , svaki u svom domenu. Pojedinac, čak i da je školovan stručnjak u domenu kung fu istorije , sociologije , etnologije i sl. ne može sam da donese takvu odluku. Dakle u Srbiji niti postoji zvanično telo koje odlučuje o priznavanju ili nepriznavanju nekog stila već je zakonu i praksi nešto tako potpuno nepoznato i jednostavno ne postoji.

2.    Pozivanje na registraciju Agencije za privredne registre. To što je neko osnovao klub ili udruženje i registrovao ga u agnciji za privredne registre ne znači da je taj klub a posebno osnivač ili stil priznat od države na bilo koji način. Sportski klub ili udruženje može da osnuje bilo ko a registracija se vrši po zakonu zbog naplate poreza i nekih drugih manje važnih stvari ali nikako ne znači nikakvo priznavanje. To što je neko registrovan daje mu mogućnost da se pred zakonom bavi sportskom delatnošću ali mu ne daje nikakav legitimitet u smislu originalnosti stila ili da je taj stil na bilo koji način u boljoj poziciji od onih koji nisu registrovani ili se prosto ne vežbaju u Srbiji. Ovakva tvrdnja je identična tvrdnji da je šah koji se igra u registrovnom klubu ’’priznat’’ od države a šah koji se igra kod kuće nije. Ovakve izjave prosto nemaju nikakvog smisla i smešne su.

3.    Pozivanje na spoljne autoritete. Često se može čuti argument da kung fu ondnosno Wing Čhun ima vrednost samo ako se vežba kod nekog  ’’poznatog’’majstora. Ovo je više nego smešna izjava. To što je neko poznat u Srbiji nije nikakav garant kvaliteta. Jelena Karleuša je poznata pevačica u Srbiji , može se reći jedna od najpoznatijih pa to ne znači da ona uopšte zna da peva. Isto je sa Wing Chunom. Uzmimo najpoznatijeg ’’grandmastera’’ u Srbiji, Vilijama Čeunga. To što je on poznat u Srbiji ne znači apsolutno ništa. Taj čovek je potpuno nepoznat na istoku , recimo Tajvanu , Makau ,Fošanu , najvećem delu Azije niko ne zna njega. Znaju za njega u Hong Kogu i to samo ljudi koji prate Jip Manov stil i to oni stariji a i ti što ga znaju ne znaju ga po dobrom.  Isti taj čovk je poznat na zapadu i Australiji i to je poznat kao neko ko je lagao o svemu što je ikada tvrdio. Razmotrimo malo dublje slučaj pomenutog ’’grandmastera’’, Prvo ko je njemu dodelio grandmasterku titulu? Odgovor je , sam sebi!!! Drugo ,gde je , kod koga i koliko učio Wing Chun? Odgovor je , ne zna se !!! Pomenuti majstor je prvo tvrdio da je učio kod živeo kod Jip Mana 2,5 godine pa onda je to promenio u 3,5 pa u 4 i na kraju danas tvrdi da je kod Jip Mana živeo 5 godina. Zna se da kod Jip Mana nikada nije živeo ni jedan učenik.Savremenici se sećaju da je Čeung kao dečak u jednom kratkom periodu , dosta neredovno dolazio kod Jip Mana i to je sve. Pomenuti majstor je takodje tvrdio da je bio nerazdvojan prijatelj sa Brus Lijem a od dokaza ima samo jednu fotografiju koja je dokazani falsifikat. Ovo je samo vrh ledenog brega kontraverzi i laži koje su vezane za ovog ’’grandmastera’’! Dakle kakav legitimitet može da ima ovaj stil  i njegovi pratioci? Svako naravno ima pravo da vežba šta želi i veruje u šta želi ali niko a posebno pratioci ovog stila nemaju pravo da sude šta je originalno,priznato ili dobro. Uzmimo i drugi slučaj , stil onog turčina koji je napao Vilijema Čeunga sa ledja. Dakle taj ’’majstor’’ se proslavio svojim ’’podvigom’’ , mučkim napadom na čoveka koji se tome nije nadao. I taj je eto postao poznat a nikada nije završio sistem kod svog učitelja i taj je imao generacije studenata i ljudi njega uzimaju kao nekakav autoritet, makar ti koji ga prate !!! Na kraju ni sam Jip Man nije proveo više od de godine učeći od svojih učitelja i za života nije bio niti poznat niti popularan. Za čitavu karijeru je imao svega 200 učenika i samo su jedan ili dva učenika ostali sa njim duže od tri godine. Poznat je postao posle smrti Brus Lija i jedino Jip Manovo postignuće je to što je bio povezan sa Brus Lijem. Pre toga neki drugi stilovi i neki drugi učitelji su bili ekstremno poznati i popularni u Hong Kongu.
 Dakle pozivanje na spoljne autoritete ne znači ništa jer nema Jip Manovog učenika oko koga nema spleta laži , kontraverznih izjava i postupaka i sl. Svi su oni učestvovali u nekim ’’tajnim borbama’’ za koje niko sem njih ne zna i niko od njih nije izgubio borbu. Onih par koji su izašli na regularna takmičenja su uglavnom bili izbacivani u prvom krugu takmičenja. To su činjenice. Svako naravno bira šta će da vežba ili koga će da prati, svako ima pravo da bezrezervno poštuje svog učitelja i voli stil kojim se bavi. Svako ima pravo i da mu se ne svidjaju drugi stilovi i da misli da su oni loši. Samo niko nema pravo da laže i nipodaštava druge .Folklor i legende svakog pojedinačnog stila su jedna stvar a stvarna istorija nešto sasvim drugo. Izjave pojedinaca su jedna stvar a odluke ministarstava i naučno-istraživačkih ustanova nešto sasvim drugo. Ne treba se obazirati na izjave pojedinaca nego tražiti zvanične podatke od zvaničnih ustanova.

4.    Koji su stilovi zvanično priznati? U Hong Kongu su dva stila zvanično priznata i uvrštena na listu kulturno-istorijskog nasledja, Pao Fa Lien stil i stil Zmije i Ždrala. Na Tajvanu ni jedan od Wing Chun nije priznat. U Kini se za sada samo jedna ustanova naučno bavi istraživanjem istorije i nasledjem Wing Chuna i to je Vušu muzej iz Fošana. Za sada nema ni jednog pojedinačnog stila koji je dobio bilo kakav poseban status ali je pripremi uvrštenje stila Zmije I Ždrala na listu istorijskog nasledja Kine koji će biti propraćen otvaranjem spomen doma ovog stila i postavljanjem spomen obeležja osnivaču stila. Ovo će se desiti u toku 2018 godine ako sve bude po planu.

Zaključak se nameće sam od sebe. Ne treba verovati pojedincima koji imaju vide korist od nipodaštavanja i laganja o konkureniciji nego treba tražiti činjenice. Treba proveriti šta zvanične institucije kažu jer su tu istraživanja obavili stručnjaci a izjave bilo kog pojednica koji ima finansijsku ili drugu korist od Kung Fua uzeti sa velikom dozom rezerve. ’’Grandmasteri’’ i ostali majstori žive od novca koji uzmu učenicima i žele da ih imaju što više , zato će i reći bilo šta što im može doneti veći broj učenika. Istoričar u minisitarstvu se ne bavi kung fuom, prima platu od države i ne sme po zakonu da bude pristrasan a nema ni razloga. Dakle , još jednom, ne verujte ljudima, verujte činjenicama.

Нема коментара:

Постави коментар