Странице

субота, 5. мај 2018.

Ving Čun istorija iz drugog ugla

Ving Čun istorija je obavijena velom tajne , sve što danas znamo o poreklu ove prelepe veštine ne može se smatrati stvarnim i isitnitim. Postoji tako mnogo verizja istorije ove veštine da im je teško odrediti broj i ne samo to već sve te istorije se razlikuju , neke u detaljima a neke u potpunosti .Ono što je zajdeničko za sve ove istorije je činjenica da se ne može naći ni jedna jedina tvrdnja , niti jedan podatak koji je identalčan u makar dve verzije istorije i koji bi mogao poslužiti kao početna tačka za dalja istraživanja .Svaka linija ima svoju verziju istorije , i ne samo to , već svaki stil iste linije ima svoju , različitu interpretaciju te verzije i one se mogu značajno razlikovati (uzeti stilove Jip Manove linije kao najočitiji primer) . Postoji još jedna interesantna činjenica , obično  pri istorijskim sitraživanjima kako idemo dublje u prošlost , izvori informacija i informacije same postaju nepouzdanije i teže ih je tačno i precizno odrediti i definisati. U slučaju Ving Čuna to nije slučaj , inforacije su podejdanko nepouzdane bez obzira na vremenski period o kome govrimo , čak i kada se radi o modernim vremenima .

Ova papzjanija različitih istorija stvara mnogo konfuzije medju ving čun vežbačima I izaziva mnogo sukoba medju različtim linijama I stilovima veštine .Često su neverovatne stvari prezentovane kao činjenice pa imamo ličnosti koje su živele duže od 200 godina ili imale nadprirodne moći . Različiti stilovi imaju različite vremenske okvire u koje smeštaju svoj nastanak pa je gotovo nemoguće odrediti tačno vreme života I rada iderdjenih ličnosti .Dešava se I slučaj da različite linije postavljaju iste ličnosti u različite uloge te imamo tako ličnosti koje su u jednoj liniji učitelji I osnivači stila a u drugoj oni se smeštaju u uloge učenika svojih učenika. Mesta rodjenja, smrti , životni vek , koliko su imali dece , učenika , škola itd je nemoguće odrediti za bilo kog majstora iz starih generacija .Naravno sve ove istorije su originalne I nedvosmisleno tačne dok su sve druge lažne I pogrešne .

Postoji više razloga koji uzrokuju ovakvu situaciju I što bolje razumemo te razloge to će više istinitih podataka da izadje na svetlo dana a biće manje uzroka za rasprave .

Za početak uzmimo samu reč ‘’istorija’’. Moramo pre svega biti svesni šta reč istoija znači . U kineskim borilačkim veštinama reč istorija nema isto značenje kao što ga ima na zapadu . I dok na zapadu istorija predstavlja nauku koja prezentuje činjenice o prošlim dogadjajima u kung fuu ova reč ima potpuno drugo značenje.  U kung fuu istorija ima za cilj da maldim vežbačima posluži kao inspiracija, da bude izvor moralnih I etičkih normi , da vežbače upozna sa glavnim dolikama stila I nauči ih šta se od njih očekuje , često sadrže skrivenu političku poruku i na kraju ili možda na početku da stilu samom da prestiž (otuda svi stilovi imaju nekog legendarnog pretka , heroja ili polubga) .Kao što vidimo , istorija kung fu stila ima za cilj sve sem prezentovanja istinskih podataka o prošlim dogadjajima.

U stara vremena ljudi su uglavnom bili nepismeni I sve što su smatrali značajnim I potrebnim ljudi su jednostavno memorisali , pisani dokumenti o bilo čemu su bili retki , posebno kad govorimo o borilačkim veštinama .Kako bi nešto lakše zapamtili , ljudi su često dogadjaje pretakali u stihove ili kreirali legende oko odredjenih  dogadjaja ili drugih stvari . Vremenom pravi smisao tih dogadjaja bi se izgubio , što zbog prestanka potrebe da se nešto zapamti ili prosto zbog toga što su oni koi su znali pravi smisao I poruku prirodno nestali a nisu preneli to znanje na sledeću generaciju . Priče I pesme su ostajale I polako postajale mitovi I legende .Pored toga ,na jugu kine se govori više od 20 različitih dijalekata I često ista reč ima drugačija značenja na različitim dijalektima te je to još jedan dodatni razlog konfuzije .
Svi znamo kako pamćenje podataka može da bude teško I nezahvalno  I koliko procenat informacija može da bude izgubljen. Na žalost ovo se desilo I sa istorijom ving čuna , ogroman broj informacija je izgubljen ili iskrivljen vremenom.

Potrebno je da budemo svesni činjenie da nikada nije obavljeno istraživanje istorije ving čina od strane stručanjaka , dakle arheolog I istoričara koji bi sakupili I analizirali podatke . Sve što mi danas imamo su zapravo priče o nastanku , moždaje bolje I preciznije reći legende o nastanku stilova .Pravo naučno istraživanje uključuje odredjene metode I procedure koje se koriste u procesuprikupljanja I borade podataka te njihovg tumačenja I prezentacije . U slučaju ving čuna takvo istraživanje niakda nije uradjeno te je svakom ostavljeno na volju da  ima sopstvenu interpretaciju istorije stila  a već u skladu sa svojim ciljevima I mišeljenjem.


Još jedan razlog za ovoliku količinu različitih I često kotradiktornih informacija je I činjenica da su mnogi od osnivača stilova bili uključeni u rad  revolucionarnih organizacija u vreme vladavine Manču dinastije . Poznato je koliko su kazne bile oštre za sve pripadnike anti dinastičkih organizacija te je potpuno jasno začto su mnogi ostavljali netačne ili delimično tačne podatke čiji je cilj bio da obmanu zvanične vlasti .Davanje netačnih ili delimično tačnih podataka je moglo I zaista jeste spasilo mnoge živote . Vremenom , razlozi za ovakvo ponašanje su nestali ali su informacije kao takve ostale. Korišćenje lažnih imena I lažnih identiteta je takodje bilo uobičajeno I samo ljudi iz tajnih oragnizacija su znali prava imena I prave identitete jedni drugih  
. Nakon nekoliko generacija , kada je Manču dinastija konačno smenjena s vlasti ljudi su jednostavno izgubili znanje o pravim identitetima pojedinih ving čun osnivača ali su ostala njihova pseudo imena  koja su dalje komplikovala situaciju I unosila mnogo zabune .
Finansijski momenat I marketing su takodje značajni uzroci takovg moštva različitih istorija .Postoji svega nekoliko ljudi koji ne tvrde da su njihovi stilovi jedni originalni , najstariji ili najbolji. Ukoliko je neki majstor iz prošlosti postao poznat svi koji su makar I nekoliko nedelja učili kod njega postali su gradmasteri I njegovi private učenici . Svi imaju gomilu priča I angdota vezanih za njihovo učenje kod majstora.Ukoliko skupimo te sve priče ,možemo često da zakjučimao da je majstor žive najmanje 150 godina , nekad I duže. Većina ovih ljudi govori nekakvim tajnim mečevima koje su bez izuzetka dobijali. Dobra stvar kod ovih tajnih borbi je ta što ih je nemoguće dokazati ali ih je takodje nemoguće opovrgnuti . U ovoj borbi da se okupira što veći deo tržišta svedoci smo kako se istorije manjaju I kako različiti ljudi zamenjuju one predhodne.

Mediji takodje imaju ogroman uticaj istoriju ,zapravo na formiranje opšteg mišeljenja o istoj. Najbolji primer su filmovi o Jip Manu koji su u potpunosti promenili njegovu istorijsku ulogu gde je on od izdajnika koji je bežao iz Kine kako bi spasio goli život postao borac za slobodu I heroj bez mane I straha , ličnost besprekornog karaktera I uzor mladom generacijama.
U istom maniru su popularne priče kreirale sliku o Leung Janu tokom perioda republike stvarajući od njega najpoznatije ving čun heroja svih vremena .  
Trenutna moda u mišljenju često vodi potpunom zapostavljanju dostupnih izvora pravih informacija kakvi su recimo dokumenti stilova iz Pon Ju sela ili dokumentu Lau porodice koja je naslednik stila Zmije i Ždrala .

Više od jednog veka javno mišljenje I pogled na Ving Čun su oblikoviani iz dva izora , popularnih knjiga o Leung Janu koje su izdavane tokom 20 tih I 30 tih godina prošlog veka I istprijom ving čina napisanom od strane treće genercije naslednika Leung Janove veštine , Jip Mana.
Koristeći popularnost Brus Lija , Jip Manonv stil je bio i još uvek jeste njapopularniji i najuticajniji ving čun stil svih vremena. Dugo vremena jedini dostupan stil je bio upravo ovaj stil i jedina dostupna istorija je bila ona koju je napisao Jip Man .Čitav svet je znao za Leung Jana i neke delove njegovog života (ne sve) i dugo vremena je postojalo verovanje da je linija Leung Jan ’ Jip Man  jedina linija ving čuna , a u nekim delovma sveta je i dalje tako . Jip Man je oblikovao mišljenje javnosti i na temeljima njegove istorije su običavane generacije ving čun vežbača.

I mada neki nezavisni  istraživači  danas pokušavaju da dodju do malo više istine , čini se da svi napori idu u pravcu dokazvanja da je Jip Mnaova istorija ispravna , gotovo I da nema pokušaja da se obavi nepristrasno istraživanje I provere svi izvori podataka jer bi to svakako  pokazalo pravu istinu I Jip Manov stil stavilo na mesto koje mu zaista pripada a to svakako nije mesto koje ima sada .

I pre Jip Mana , Leung Jan je bio najpoznatiji ving čun majstor u Kini i mada se znalo da postoje druge linije veštine , predstavnici tih drugih linija se nisu javno eksponirali . Leung jan , zapravo njegovi učitelji , Vong Vah Bo i Leung Ji Tai , zatim Leung Jan pa onda njegovi naslednici predstavljaju jedinu liniju ving čuna koja je bila javno podučavana još od doba Manču dinastije bez ikakvih problema ili progona . 150 godina je Leung Janova linija kreirala sliku i mišlejnje o ving čunu. Postoji nekoliko razloga za ovo.
Sav ving čun dolazi od opere crvenih čamaca . Ko ga je kreirao nikada nećemo saznati ali ono što znamo je da je ving čun bio kompletna veština već polovinom 19tog veka.Znamo da je medju glumcima opere bilo najmanje nekoliko majstora ving čuna ali su samo dvojica mogla da podučavaju otvoreno .
Godne 1851 izbila je Taiping revolucija i trupa crvene opere se priključila pobuni vodjena Li Man Maom. Godina 1854 Li Man Mao je osnovao malo kraljevstvo Guang Ši koje je godinu dana kasnije sravnjeno sa zemljom a svi brodovi opere spaljeni . Godine 1864 pobuna je konačno slomljena članovi opere su se povukli u duboku ilegalu bežeći od progona vlasti. Za to vreme Leung Jan je učio i završio svoj stil kod svojih učitelja što znači da oni nikada nisu učestvovali u pobuni i da su zapravo bili miljenici vlasti . U vreme sloma Taiping revolucije Leung Jan je završio svoju obuku i krenuo da prima sopstvene učenike.
Za to vreme , iako je revolucija slomljena drugi majstori ving čuna su bili u dubokoj ilegali , raštrkani širom Kine , podučavajući svoju veštinu u potpunoj tajnosti samo nekoliko naslednka . Kazna za antidinastičke aktivnosti je bila izuzetno oštra , ne samo da bi prekršilac bio kažnjen smrću već bi i njegova prodica i bliža rodbina bila ubijena .Stoga je moguće shatiti zašto su bivši revolucionari ostali u ilegali sve do sloma Manču vlasti.

Leung Jan je umro početkom 20 tog veka I nedugo potom je posato junak popularnih  jeftinih dzepnih  izdanja. Pretvorio se u junaka bez mane i straha koji je dobio stotine borbi , pun vrlina , moralni etalon , istinski heroj...Godine 1911 Maču dinastija silazi sa istorijske scene i uspostavlja se republika a Leung Janova popularnost tada dostiže svoj vrhunac . Naravno , više nije bilo razloga za bilo koga da se skriva ali pozicije su već bile uspostavljane i svi su znali za Leing Jana dok za druge linije je malo ko čuo i znao. Pored toga , doba republike je bilo turbuletno vreme gde su japanci polako otkidali deo po deo zemlje , komunistička paritja i kuomintang su se borili izmedju sebe a strane sile su izazivale ekonomsku krizu . Jasno je da u takvim vremenima malo ljudi misli na borilačke veštine i pokušava da preživi .
Jeidi poznati majstor iz ovoga doba koji nije bio iz Leung Janove linije je bio Juen Kai San , ali on je bio jako povučen čovek I imao je samo jednog učenika .
Nakon republike 1941 godine izbio je drugi Svetski Rat a nakon rata 1949 i kulturna revolucija . Ponovo su vežbači boriačkih veština bili proganjani i naterani na ilegalu . Mnogi su pobijeni a mnogi su jednostavno odustali od vežbanja u strahu za sopstveni život . Ogromno blago u dokumentima i usmenom nasledju je izgubljeno u ovom periodu a vežbanje kung fua je gotovo potpuno zamrlo.
I dok u Kini niko više nije mogao da vežba Ving Čun , Jip Man je koristeći svoje veze u medijima kreirao svoju verziju istorije ving čuna koja je bila I ostala najpopularnija do današnjeg dana .I dok su ostale linije bile u lielgali Jip Man je iskoristio priliku I svoj stil učinio najpopularnijim I najpoznatijim . Nešto kasnije Brus Li je Jip Man I njegov stil učinio svetski poznatima.

Poslednjih godina ipak na svetlo dana izlaze zaboravljene linije veštine koje su sačuvale I originalnu veštinu iz poršlosti I veliki broj dokumenata I drugih arheoloških dokaza koji čekaju da budu obradjeni. Ostaje nada da će se jednom ovom temom pozabaiti oni kojima je to posao ,areholozi I istoričari te da ćemo na kraju ipak imati neke definitivne odgovore u vezi nsatanka I razvoje ove prelepe veštine 

Нема коментара:

Постави коментар