Странице

уторак, 20. фебруар 2018.

Put pravog majstora

Na samom početku treninga učenik uvežbava najosnovnije stvari iz sistema , stavove, udarce , blokove , strukturu , kako se generiše sila. Na samom početku treninga stvari ne mogu biti komplikovanije jer treba usaglasiti veliki broj sitnih detalja da bi se i naiygled najjednostavniji pokret izveo pravilno. Početnicima može izgledati nemoguće da se svi ti detalji drže pod kontrolom i čak I najsporije izvodjenje zadaje silne glavobolje novim učenicima. Južni stilovi kineskog boksa su poznati po tome da se oslanjaju na veliki broj preciznih , malih anatomskih detalja koji se izvode po odredjenom redosledu kako bi pokret bio pravilan. Ovo zaista može da bude stresno po nove vežbače, posebno što se većina tih pokreta kosi sa instinktivnim kretnjama.

Posle nekog vremena praktikanti stiču bolju kontrolu pokreta i u stanju su da ih izvedu punom snagom i brzinom. Tokom threininga ,vežbači uče ne samo kako da nešto izvedu pravilno već koja je anatomska i biomehanička pozadina tih pokreta, koje principi stoje iza odredjenog pokreta, u kojoj taktičkoj situaciji se odredjena tehnika koristi itd.
Sledeća faza treninga donosi drilove, solo i sa partnerom. Ovi drilovi donose novi nivo u razumevanju I vežbanju, donose nove veštine i doprinose boljem poznavanju sopstvenog tela I njegovih fizičkih mogućnosti. Takodje , ovi drilovi pomažu učenicima da utvrde već postojeće znanje i učvrste već postavljene osnove.

Kako trening napreduje učenici stiču nove veštine i produbljuju svoje razumevanje i poznavanje veštine kojom se bave. Rad nogu, borbeni drilovi , laki i pun sparing donose dublje razumevanje principa I koncepat na kojima je odredjeni stil zasnovan i pomažu učenicima da dalje razviju te koncepte I principe kroz borbu.
U zavisnosti od stila, negde na kraju obuke a negde od samog početka učenici se upoznaju i vežbaju sa tradicionalnim oružijem što doprinosi još boljem i dubljem razumevanju veštine kojom se bave.

Različiti stilovi imaju različite programe obuke i različit pristup treningu, takodje, svaki učenik ima svoje ciljeve i očekivanja od veštine i ti ciljevi I očekivanja vode učenika pri izboru stila i učitelja. Svaki stil i svaki učitelj ima svoje specifičnosti u prilazu treningu I prenočenju znanja što ih čini posebnim i različitim od ostalih. Ove posebnosti se ne ogledaju samo u fizičkoj formi ekspresije večtine već I u principima I konceptima na koje se stavlja akcenat u treningu, kao i na posebnosti telesne mehanike koju svaki stil neguje.Takodje , različiti stilovi imaju svoj specifični rečnik , istoriju , običaje i rituale , kulturu ponašanja itd. Sve ove stvari su nerazdvojni delovi veštine i oni imaju različit uticaj na vežbače. Ti uticaji , pored očiglednog fizičkog uticaja mogu biti i kulturni, psihološki, etički, moralni i u retkim slučajevima i duhovni I religijski.

Ovi uticaji po svojoj suštini nisu ni dobri ni loši , kakvi će oni biti najviše zavisi od  učitelja I naravno nivoa svesti učenika. Sa druge strane ovi uticaji su neophodni kako bi se završila obuka u datoj veštini.

Završiti obuku u bilo kojoj veštini  nije lak zadatak. Naučiti ne samo fizičku formu stila već i način razmišljanja koji je produkt principa na kojima se stil bazira i kako rešiti problem koji ne moraju biti samo borilačke prirode , koristeći te prinicpe je težak zdatak. Naučiti i koristiti sve aspekte  veštine je dug process koji polako ali uporno menja vežbača I utiče na njega. Uglavnom, ovaj uticaj je izuzetno pozitivan, u svakom slučaju je dobar tokom većeg dela treninga i učenja. Neki od loših uticaja se mogu dogoditi tek nakon završene obuke jer naučiti sistem , znati i uvežbati čitav program obuke nije dovoljno za pravo majstorstvo.
Da bi se znanje prenelo , učitelji koriste odredjenu metodologiju i dostupne alate pri obuci. Koristeći tu metodologiju učitelji objašnjavaju kako sistem funkcioniše , na čemu se zasniva , kada se I kako koriste različiti delovi sistema, koji su psihofizički atributi neophodni I kako se isti razvijaju.

Kada učenik konačno prodje kroz sve gore navedene faze treninga i učenja i usvoji potrebno znanje i razvije neophodne veštine , tek tada njegov pravi borilački put počinje.Moramo biti svesni činjenice da su tradicionalne borilačke veštine prestane da budu isključivo borilački sistemi i već više od 100 godina rastu I razvijaju se u više različitih , često paralelnih I isprepletanih smerova i da su davno prerasle svoju originalnu funkciju i ulogu. Danas borilačke veštine pored samoodbrane postaju I sistemi samospoznaje , način održavanja zdravlja I dobre kondicije, nude sportska takmičenja a neki sistemi imaju I duhovne ili religijske elemente , dok su neki orijentisani na estetiku izvodjenja formi. Svi ovi različiti putevi treninga i razvoja su podjednako ispravni i podjednako važni.

Kada vežbač dostigne ‘’majstorski’’ nivo na njemu je da izabere put kojim će teći njegovo dalji razvoj. Mnogi izaberu da prosto čuvaju i prenose sistem onakvim kakvim su ga I primili, da čuvaju ‘’tradiciju’’ bez želje da bilo šta menjaju. Iako je ovaj izbor ispravan koliko i svi ostali možda nije najbolji. Vremena i ljudi se menjaju, socijalne , ekonomske i političke promene diktiraju promenu u društvu te ciljevi , zahtevi i potrebe postaju drugačije. Ukoliko se sistemi ne prilagode ovim promenama u opasnosti su da nestanu kao što se desilo sa ogromnim brojem Kung Fu stilova nakon Taiping pobune koja je donela ogromne promene u kineskom društvu te je sve ono što nije moglo da se prilagdi tim promenama nestalo. Ogromno bogatstvo starih , originalnih sistema borenja je prosto nestalo jer nije bilo više potrebe za njima u obliku u kome su postojali do tada. Isto se dešava sa mnogim starim stilovima na Tajvanu koji su u opsnosti od nestajanja upravo zbog nemogućnosti učitelja da se prilagode promenama u društvu. Svi ti metodi treninga i podučavanja mogu u jednom momentu postati brana za dalji napredak stila I jednostavno ga uništiti. Sve ono što su generacije majstora stvarale može jednostavno nestati ukoliko ne postoji razumevanje trenutka I potreba vremena u kome se živi. Pravo majstorstvo se ne ogleda u slepom držanju dogmi već punom razumevanju sistema i njegovom konstantnom prilagodjavanju promenama i zahtevima vremena ujednočuvajući sve one koncepte I principe na kojima se veština zasniva. Tradicionalna kineska filosofija I pomianje sveta nas uči da je sve u konstantnom pokretu i promeni. Ono što je statično umire i prestaje da postoji. Pravo masjsrostvo se ogleda u tome da vežbač I veština postanu jedno, da se ličnost iskaže kroz veštinu i veština kroz ličnost. Kung fu je veoma lična stvar. Istraživanje, razvoj, eksperimentisanje, sticanje zdravog iskustva kroz razmenu(borilačku i intelektualnu), razumevanje sopstvenih ograničenja I ograničenja samog sistema te prevazilaženje tih ograničenja je ono što odlikuje pravog majstora.

Oni koji se odluče da idu ovim putem će naići na obilje prepreka. Ovaj put je svakako teži i opasniji od bilo kog drugog. Sa druge strane nema drugog načina za očuvanje i prenošenje tradicionalnih borilačkih sistema na buduće generacije.Na svom putu majstori će naići na različite prepreke i izazove koji će uticati budući razvoj veštine i oblikovati način razmišljanja i same postavke sistema. Neki će osnovati svoje stilove , nove i drugačije od svega vidjenog do tada (tako su uostalom I nastali svi stilovi borenja). Neki će promeniti I dopuniti postojeći sistem. Neki će napraviti pun krug i vratiti se originalom sadržaju veštine ali sa potpuno novim raumevanjem I objašnjenjima i primenana.


Na kraju treba reći da postoje mnogi putevi razvoja i vežbanja borilačkih veština i da su svi oni podjednako važni i podjednako ispravni. 

Нема коментара:

Постави коментар