Pravo poreklo Wing Chun-a
je tema istraživanja i debate već decenijama. Krajem 70’tih i dobrim
delom tokom 80’tih godina prošlog veka svi su verovali u Jip Manovu verziju
‘’istorije’’. Likovi iz mitova i legendi su smatrani stvanim i verovalo se da
su oni kreatori veštine. Generacije vežbača su odrastale uz ove priče o
nepobedivim herojima iz prošlosti i njihovim neverovatnim borilačkim
sposobnostima. Prelepa Yim Wing Chun i nepobdiva Ng Mui su palile maštu vežbača
decenijama koji su se opijali doživljajima mitskih likova za koje su verovali
da su stvarni , proživljavali njihove borbe i likovali u pobedi pravde nad
negativcima. Šaolin monasi su bili i ostali sinonim za kung fu u svakom
pogledu. Leung Jan je bio i ostao najpoznatiji Wing Chun borac svih vremena…
Negde početkom 1990’tih , baš u vreme kad je našu
napaćenu zemlju zahvatio talas haosa ,ratova , sankcija , ekonomske i svake
druge krize , Kina je konačno počela da se otvara rema svetu i zaljubljenici u
kung fu su počeli da odlaze i istražuju istoriju stilova kojima su se bavili. U
početku stidljivo i pojedinačno a kasnije u sve većem obimu su počela
istraživanja opšte istorije kung fu a i Wing Chun istorije. Ovo je probudilo
interesovanje i zvaničnih institucija u Kini i neka opšta istraživanja su obavljena
od strane zvaničnih institucija .
I dok je kod nas sve išlo nizbrdo i ljudi bili
preokupirani preživljavaljem a država bila odsečena od sveta u tom svetu je
polako počela da se formira prava slika istorije stila. Iako su mnogi detalji i
dalje nepoznati neka opšti put razvoja je konačno mogao da se stavi u prave
istorijske okvire.
Pre svega , najveći deo dotadašnje ‘’ istorije’’ se
pokazao kao lažan. Južni Šaolin i Pet Predaka nikada nisu postajali. Ove priče
su deo narodnog predanja koje svoje izvorište ima u tradiciji Trijada ( kineska
verzija italijanske mafije). Nije pronadjen ni jedan pisani niti fizički dokaz
da je Južni Šaolin ikada postojao. Prvo pominjanje Južnog Šaolina se može naći
tek početkom 20-tog veka. Isto važi za Pet Predaka. Prema zvaničnim rezultatima
istraživanja kineskih istoričara, Pet Predaka se prvi put sreću kao likovi
popularne literature u poslednjih 15 godna 19-tog veka. Sa odlaskom Mančua i
uspostavljanjem republike ovi likovi polako postaju deo folklora različitih
kung fu stilova dok njihova puna transformacija u ovo sto danas jesu se nije
desila pre kraja Drugog Svetskog rata.
Prvu istoriju Wing Chun-a napisao je Jip Man nakon
njegovog dolaska u Hong Kong negde početkom 1950’tih. Naravno , Jip Man nije
bio istoročar niti mu je cilj bio da prezentuje istorijske činjenice već da
inspiriše svoje učenike i svom stilu obezbedi prestiž kako je to bio običaj u
kung fu krugovima tog vremena. Jip Man nije uradio ništa lose niti je uradio
nešto nisu radili svi drugi. Problem je nastao kada je ta ‘’istorija’’ došla na
zapad gde su vežbači koji uopšte nisu poznavali kinesku kulturu i običaje to
prihvatili kao činjenicu.
Tokom godina veliki broj ljudi je putavo u Kinu, neki i
ostali da žive tamo i mnogi su uložili dosta vremena i truda u istraživanje
Wing Chun istorije. Vrlo je važno reći da do današnjeg dana ni jedna zvanična
institucija nije obavila naučno istraživanje Wing Chun istorije. Takodje treba
jasno reći da svi ti ljudi koji se bave proučavanem Wing Chun istorije za svoj
račun nisu profesionalni arheolozi ni istoričari I da nemaju ni znanja ni
resursa da obave valjano i na naučnim osnovama bazirano istraživanje. Mnogi od
njih su ostali zaslepljeni prestižom sopstvenog stila i istraživanja vodili
tako da dokažu kako je baš stil kojim se oni bave najstariji i najoriginalniji.
Ima tu mnogo fabrikovanih dokaza , često potpuno izmišljenih dokaza , namerna
ili slučajna pogrešna interpretacija pojedinih činjnica itd. Uglavnom se svodi
na , kako bi narod rekao , ‘’navodjenje vode na svoju vodenicu’’.
Činjenica je da ljudi vole da veruju da je baš njihov
stil onaj originalni , naajefikasniji , najstariji I da oni rade nešto
eksluzivno i drugima nepoznato. Kada je dokazano da je priča o Pet Predaka,
Južnom Šaolinu , Yim Wing Chun i njenom mužu ništa više od legende , prestiž
stila je umnogome izgubljen i mnogi vežbači su pokašli da taj prestiž vrate
povezujući Wing Chun sa stvarnim ljudima
i dogadjajima iz tog perioda.
Postoje mnogi pokušaji da se Wing Chun istorija poveže sa
Taiping revolucijom, nakrvavijem dogadjaju Kineske istorije u kojem je život
igubilo izmedju 20 i 30 miliona ljudi.
Tradicionalna opera iz Kantona , poznata i kao ‘’Opera
Crvenih Brodova’’ je uzela učešće u Taiping revoluciji te je na kraju sedište
opere i svi brodovi bili spaljeni a sama opera bila zabranjena u periodu od
petnaestak godina a mnogi pripadnici opera bili proganjani od strane vlasti a
mnogi su bili i ubijeni ili osudjeni na dugogodišnje zatvorske kazne. Sa druge
strane u dokumentima opere možemo naći imena glumaca za koje sa sigurnošću
znamo da su podučavali veštinu koja je bila Wing Chun ili preteča Wing Chuna.
Samo ime Wing Chun prema nalazima Fošanskog muzeja Wu Šua je prvi upotrebio
Leung Jan kako bi imenovao svoju veštinu izmedju 1882 i 1890. Pre toga veština
nije imala ime ili je imala neko drugo ime koje je vremenom izgubljeno a ime
Wing Chun se ne nalazi pre druge polovine 1880’tih. Za sada postoje istorijski
podaci za 5 glumaca ‘’Opere Crvenih Čamaca’’ koji su takodje podučavali Wing
Chun u periodu kada je opera bila zabranjena.
Imajući ovo u vidu, mnogi su pokušali da Wing Chun povežu sa Taiping
revolucijom u smislu da je Wing Chun veština koja je trebala da promeni tok
revolucije, da su svi glumci bili pripadnici pokreta otpora i tajnih društava
te koristili brodove i operu kao bazu za špijuniranje , dajući im oreol heroja
i boraca za pravdu. Istina je da neki glumci jesu bili pripadnici pokreta
otpora ali je takodje istina da mnogi nisu a da je Wing Chun , odnosno veština
koja će kasnije postati Wing Chun bila praktikovana samo od strane nekoliko
ljudi , svakako ne više od deset i nije imala nikakvog uticaja na tok pobune
(kao ni jedan drugi kung fu stil). Pobuna je na kraju slomljena topovima i
puškama.
Pored činjenice da je Wing Chun došao iz ‘’opere crvenih
brodova’’ o prošlosti i mestu nastanka veštine ne znamo apsolutno ništa.
Postoje mnoge teorije da se kreacija veštine pomeri daleko u prošlost kao i da
se za istoriju veštine vežu ljudi koji istorijski jednostavno nemaju sa Wing
Chunom nikakve veze. Bez jednog stručnog i sveoubhvatnog istraživanja koje bi
obavili ljudi od struke ne možemo sa sigurnošću iznositi nikakve tvrdnje. Čak i
da se takvo jedno istraživanje uradi ne postoje garanicje da bismo dobili
odgovore na bilo koje pitanje o istoriji veštine koje ide dalje u prošlost od
1850. godine. Najverovatnije tačno vreme nastanka veštine će zauvek ostati
tajna.
I mada nemamo nikakvih istorijskih podataka o tačnom
vremenu nastanka veštine, o načinu nastanka možemo sa priličnom sigurnošću da
kažemo nešto analizirajući biomehaničke principe na kojima je Wing Chun izgradjen
a kroz prizmu opšte istorije I podataka o vremenu na jugu Kine od 1800 do 1850
godine.
Biomechanička efikasnost , poznata i kao Nei Gong ili
‘’unutrašnji’’ trening a ponekad pogrešno nazivana Ći nije nešto karakteristično samo za kung fu i samo za Kinu
. Ova biomehanička efikasnost je deo kung fua tek poslednjih 150 godina. I mada
je kung fu ovakav način korišćenja tela razvio do maksimuma to je nešto što se
u većoj ili manjoj meri koristi u drugim delatnostima gotovo od početka ljudske
istorije. Poljoprivreda I zanati posebno iziskuju razvoj oderedjene
biomehaničke efikasnosti. Raditi u polju čitavog dana ili kopati u rudniku
iziskuje mnogo energije I snage ali ako se čovek oslanja samo na sirovu snagu
mišića vrlo brzo će se umoriti. Raditi teške poslove iz dana u dan je jako
naporno i razvoj odredjene biomehaničke efikasnosti kako bi se koristio minimum
snage sa maksimumom efikasnosti je neophodan. Svaki posao iziskuje različitu
vrstu telesne efikasnosti ali se svi
zasnivaju na istim principima. Ovkav ekonomičan način korišćenja tela i
energije je konačno našao svoj put u kung fu i u drugoj polovini 19-tog veka
desilo se radjanje unutrašnjih stilova koji se zasnivaju na istim principima
beimehaničke efikasnosti.
Ako analiziramo Wing Chun osnovni stav i telesnu
strukturu možemo lako da dodjemo do zaključka da je stav izuzetno stabilan dok
je telo sa druge strane opušteno. Takodje se lako uoči da je stav koncipirran
tako da dozovljava konstantne promene i adaptacije na nstabilnoj podlozi u
cilju održanja ravnoteže. Ovo jasno ukazuje da je stav pronadjen I korišćen od
strane brodara koji su morali po čitave dane da dugim motkama guraju brodove po
širokim rukavcima delte Biserne reke u Kantonu. Takodje isti stav omogućava da
uz pravilno korišćenje structure brodari ne moraju da se oslanjaju samo na
snagu mišića ruku I gornjih ledja nego čitavog tela , to je povezano sa jednim
od principa Wing Chuna koji uči da snaga dolazi iz zemlje. Isti stav omogućava
da u slučaju iznenadog udaraca motkom u
prepreku ili tokom borbe brodar ne padne I ne izgubi ravnotežu nego dolazći
udarac neutralizuje i ‘’prenese’’ ga u podlogu. Dakle stav I struktura tela su
obezbedili maksimum stabilnosti što je bio jedan od osnovnih zahteva tog posla
i omogućava duge časove upravljanja brodom čuvajući mu snagu I energiju.
Dugačka motka nije
samo alat kojim se upravlja brodom već i oružije korišćeno da se razni banditi
a po nekad i snage zakona spreče da se ukrcaju na brod. Kao što vidimo , Wing
Chun stav , telesna struktura i generisanje sile su došle kao odgovor na
problem jednog sasvim uobičajenog posla u južnoj Kini toga doba .
Kako je trupa opera provodila više od 95% svog vremena na
brodovima nije čudo da su od posade preuzeli način hodanja i održavanja
ravnoteže na konstantno nestabilnim i mokrim palubama.
Mnogi ljudi nemaju jasnu predstavu kakav je bio život na
ovim brodovima. U glavnom se ima neka romantična slika o glumcima koji su još i
pripadnici tajnih društava koji brodove koriste kao bazu svojih operacija i
mogućnost da se slobodno kreću. U stvarnosti to je izgledalo mnogo drugačije.
Trupu su pratili I mnogi drugi ljudi od kojih su neki bili deo opere a neki
nisu ali su koritili vreme predstava za svoje aktivnosti. Ubičajeno , pored
glumaca članovi opera su imali I kuvare , pomoćno osoblje koje je postavljalo
binu , par zanatlija koji su se brinuli o održavanju I popravci svega vezanog
za operu, odeću , obuću, maske I sve ostalo.Na brodovima su uz operu takodje
bili I džeparoši , kockari , prostitutke , razni prevaranti , spijuni, šverceri
, sitni trgovci itd.
Provodeći većinu vremena na brodovima
oni su bili mesto gde se većina obračuna dogadjala . Nezadovoljne mušterije,
prevareni I opljačkni, lovci na ucene , policija , rečni pirati i mnogi drugi
upadali su u brodove tražeći pljačku, osvetu ili po dužnosti. Brodovi su bili
prenatrpani opremom, brodskim materijalom, hranom I drugim potrepštinama tako
da je bilo vrlo malo slobodnog prostora na palubi i ispod palube. Prolazi su
bili tako uski da nije bilo moguće da se dvoje ljudi mimoidju bez problema a
sporedni prolazi I hodnici ispod palube često toliko uzani da je čak i jednoj
osobi bilo teško da se provuče. Prostora
je bilo samo toliko da se oboezbedi plovidba i najoosnovnije potrebe posade.
Prirodno , ljudi na bodovima su razvili
sistem borbe prilagodjen uslovim u kojima su živeli. Ako stavimo Wing Chun u
gore opisane uslove , malog , zatvorenog prostora , uskih prolaza gde je
nemoguće napraviti korak u stranu ili se mimoići vidimo da je stil savšeno
prilagodjen i koncipiran za borbu upravo u takvim uslovima.
Kako je nošenje oružija bilo zabranjeno , rešenje je nadjeno u nošenju skrivenog
oružija. Dva kratka , široka sečiva su bila idealna za borbu na brodovima.
Široka sečiva su bila dovoljno jaka da izdrže napad mnogo dužeg oružija koje je
gnerisalo mnogo jaču silu I što je još važnije, dužina sečiva je bila idealno
prilaogedjena prostoru na brodovima gde druga oružija nisu bila od mnogo
koristi I njihova uporteba je bila ograničena skučenim prostorom dok su Wing
Chun noževi mogli da razviju svu potencijalnu lepezu tehnika .
Takodje Či Sao u ovim uslovima dobija pravi smisao. U uskim
prolazima i kabinama gde je nemoguće kretati se ili je kretanje krajnje
ograničeno ,borba se odvija na jako bliskoj distanci i uspostavljanje kontakta i
kontrola protivnikovih pokreta kroz Či Sao ne samo da je moguća nego daje
izvanrednu prednost u borbi , kako golim rukama tako I oružijem.
Ubičajeno je verovanje da je Wing Chun nastao
kombinacijom stila Belog Ždrala iz provincije Fudjian i nekog nepoznatog stila
Zmije a da je oružije, duga motka i noževi dodato kasnije. U stvarnoti svi
današnji stilovi kung fua vode poreklo od nekog starijeg sistema borenja
oružijem i Wing Chun tu nije izuzetak. Naravno , ni jedan stil nije nastao u
vakuumu i bilo je razmene znanja i dosta različitih uticaja sa svih strana ,
posebno na brodovima koji su prevozili glumce i bili stalno u pokretu.
Beli Ždral ili tačnije veština koja će kasnije postati
poznata pod tim imenom je svakako nauticajniji stil tokom 19 veka i verovatno
je Wing Chun bio pod uticajem te veštine kao I većina južnih stilova koji su
nastali od prilike u isto vreme kad i Wing Chun. Ljudi koji su živeli na
Crvenim Brodovima su došli sa različitih mesta i imali različito borilačko
iskustvo I ternirali različite stilove. Svi ti stilovi su u nekoj meri uticali
na razvoj Wing Chuna. Sa druge strane Wing Chun je visoko specijalizovana
veština za borbu na brodovima koričćenim u to doba i ručne tehnike su potpuna
kopija tehnike ‘’Leptir Noževa’’, što se posebno vidi u trećoj formi i formi
lutke.
Wing Chun je kreiran iz puke potrebe da se razvije
borilački sistem za odredjene situacije i okruženje i visoko je specijalizovan upravo za uslove
koji su vladali na Crvenim Brodovima u drugoj polovini 19. veka. Više je
verovatno da je Wing Chun kreiran od strane posade brodova i ostalih članova koji
s utu našli utočište nego od strane neke značajne istorijske ličnosti ili glumca
opera. Glumci jednostavno nisu imali vremena da se bave razvojem veštine niti
su imali nekog valjanog razloga za to, veštinu su razvili oni koji su bili
stalno prvi na udaru napadača i oni kojima je stalno pretila opasnost od
napada. Naravno , glumci jesu prihvatili veštinu u svrhe samoodbrane I verovatno
jesu dali neki doprinos tehničkoj bazi stila budući da su svi bili vešte
akrobate a mnogi i majstori nekih drugih stilova borenja. Takodje je zabluda da
je stil kreiran u jednom odredjenom momentu. Kao i svi ostali tradicionalni
stilovi i Wing Chun je nastajao polako , gomilanjem iskustava I laganim
oblikovanjem dok nije konačno dobio formu koju danas poznajemo.
Нема коментара:
Постави коментар