’’Stari
majstor sedi na visokoj izrezbarenoj stolici dok mladić kleči isped njega
nudeći mu šolju čaja. Stari majstor odbija šolju a mladić pognute glave izlazi
napolje i seda na prag ulazne kapije. Nedeljama kasnije, mladić koji se nije
makao sa mesta trpeći vrućinu i hladonću i glad i vremenske nepogode ponovo
nalazi priliku da starom majstoru ponudi šolju čaja. Majstor , uveren u
mladićevu nameru i istrajnost prihvata čaj i ispija par gutljaja dajući na
znanje da je mladić prihvaćen za učenka i da njegov trening zvanično počinje.’’
Napred
opisana scena vidjena u mnogim filmovima iz vremena Kung Fu ludila koje je
zahvatilo svet polovinom 70-tih i 80-tih godina 20-tog veka. I mada su ovi
filmovi bazirani na fikciji i u velikoj meri su doprineli iskrivljenoj slici
Kung Fua, posebno na zapadu, scena opisana na početku je prilično verno opisana
i zaista pretstavlja deo Kung Fu tradicije i kulture, ako naravno izuzmeo
višenedljno čučanje ispred kapije.
Scena
ponude šolje čaja učielju je samo deo mnogo komplikovanije ceremonije i kraj
jednog prilično dugog procesa. ’’Bai Si’’ je ceremonija inicijacije novog člana
koja svoje korene nalazi u sličnim ceremonijama koje su i danas karakteristične
za kineska tajna društva koja su pre par stotina godina bila organizovana kao
pokret otpora protiv mongolskih zavojevača. Ceremonija je veoma značajna u tradicionalnim
kung fu stilovima. U drugoj polovini 19-tog veka kada je kung fu počeo da se
podučava javno pa sve do perioda pada Manču dinastije škole su primale učenike
isključivo putem Bai Si ceremonije. U to doba učenici su uglavnom bili članovi
porodice i bliski prijatelji a škole su bile zatvorene za javnost i imale svega
nekoliko učenika. U periodu republike 1911-1948, kung fu je postao široko
rasprostranjen i vežban i škole su otvorile svoja vrata bukvalno hiljadama
učenika. Naravno od svog tog broja učenika samo mali broj je bio izabran da
postane ono što je u našem jeziku znano ’’učenik iza zatvorenih vrata’’. Danas
je Bai Si ceremonija gotovo potpuno zaborevljena , posebno od strane učitelja
koji se komercijalno bave svojim veštinama i imaju veliki broj učenika. Sa druge
strane, mali broj tradicionalno nastrojenih učitelja i dalje čuva sve tekovine
prošlih vremena i jako drži do Bai Si ceremonije.
![]() |
Tradicionalni dokument koji potvrdjuje Bai Si ceremoniju i prijem u porodicu Wing Chuna Zmije i Ždrala |
Stara
kineska poslovica kaže :’’ Učitelj posmatra učenika tri godine i učenik
posmatra učitelja tri godine.’’ Ovo zapravo znači da je potreban odredjeni
period da učitelj i učenik budu sigurni da su napravili dobar izbor. U
tradicionalnim stilovima je nemoguće da učitelj pozove učenika u svoju školu ,
to se jednostavno nikada ne dešava. Sa druge strane , nemoguće je da učenik
inicira Bai Si ceremoniju. Učitelj je taj koji odlučuje kada će i hoće li
uopšte neki učenik biti primljen zvanično u porodicu. Kada učitelj pokaže volju
da učenika primi u porodicu , učenik mora sam odluči želi li da prihvati taj
poziv ili ne. Ukoliko pristane , pristupa se pripremi Bai Si ceremonije.
Bai Si
ceremonija se razlikuje od stila do stila i zavisi kojoj tajnoj orgnizaciji su
prethodne generacije majstora pripadale. Postoji čitava lepeza običaja koja
zavisi od
, mnogih činilaca.
Ipak, neki osnovni običaji , koji nalaze svoje korene u konfucijanizmu i taoizmu
su zajednički za sve. Iznose se
ceremonijalne table sa imenima svih majstora i slike ukoliko ih ima od osnivača
stila do poslednjeg majstora. Priprema se ceremonijalni obrok za pretke i pale
mirisni štapići. Na ceremoniju se pozivaju svedoci , obično ostali učenici koji
su prošli Bai Si ceremoniju i još najmanje jedan majstor nekog drugog stila. Kada
je sve spremno kandidat nudi učitelju ceremonijalnu čolju čaja. Učitelj otpija
par gutljaja spušta šolju. Nakon toga učenik nudi učetiljeu crveni koverat sa
odredjenom sumom novca. Nekada se prinosila i živa žrtva , obično se klao petao
ali danas je u Hong Kongu zabranjeno pripremati meso van klanica pa je to
izostavljeno. Nakon toga učitelj održi kratak govor i svi pozvani sedaju da
ručaju.
![]() |
Večera nakon Bai Si ceremonije |
U čemu je
značaj Bai Si ceremonije? U našem jeziku se odomaćio pogrešan termin ’’učenik
iza zatvorenih vrata’’ i misli se da se takvom učeniku pokazuju nekakve tajne
koje nisu za javnost. Ovo naravno nije istina , ne kada govorimo o tehničkom
delu veštine. U našem jeziku ne postoji termin koji bi tačno opisao status
učenika koji je prošao Bai Si ceremoniju. Tradicionalna kung fu škola po svojoj
strukturi reflektuje tradicionalnu kinesku porodicu. Bai Si ceremonija zapravo
je inicijacija novog člana porodice i znači da učenik postaje punopravni član
te porodice i ima puno pravo pretstavlja i prenosi dalje veštinu i pretstavlja
se kao naslednik stila i svog učitelja. Naravno, majstorski nivo se može dostignuti
i bez Bai Si ceremonije, kao regularni učenik škole ali po kineskoj tradiciji ,koja
je recimo još uvk živa u nekim starim školama u Hong Kogu i na Tajvanu , samo
učenici koji su prošli Bai Si ceremoniju imaju pravo da se učitelju obrate
terminom ’’Sifu’’ , regularni učenici koriste drugi izraz. Bai Si ceremonija je
velika čast i velika obaveza. Postati član kung fu porodice znači ukloniti sve
barijere u treniranju i ne samo u teniranju izmedju učenika i učitelja. Učitelj
posvećuje posebnu pažnju treningu i posebno prenošenju znanja na odabrane
učenike jer su oni naslednici, ljudi koji će jednog dana nastaviti tradiciju i
držati njegovo ime i njegov stil živim za generacije koje dolaze. Bai Si je
najveća čast i vrhunac treninga svakog vežbača kung fua.
Sa naših
prostora ,prvi i za sada jedini koji je prošao Bai Si ceremoniju i postao
zvanični član i naslednik jedne od najstarijih ako ne i najstarije Wing Chun
porodice je autor ovog teksta.
Нема коментара:
Постави коментар