U Srbiji postoji duga tradicija prezira prema
intelektualcima i svemu „što se pravi pametno. Ona je do te mere jaka da danas
deluje kao „legitimna“ društvena snaga. Većina pojedinca ponosno prihvata kičerski primitivizam i
prezir prema svemu što je učeno. Po
definiciji Anti-intelektualizam je neprijateljstvo i nepoverenje prema
intelektu, intelektualcima i intelektualizmu, koji se obično izražava kroz
negaciju obrazovanja i filozofije, te odbacivanje
umetnosti, književnosti i nauke kao nepraktičnih i čak prezrenim ljudskim
delatnostima.
Odakle potiče toliki animozitet prema obrazovanju i
obrazovanim ljudima? Ova pojava je direktna posledica decenija vladavine
komunizma I kasnije neokomunizma
oličenim u političkoj eliti koja vodi Srbiju ( I ostale zemlje bivše
Jugoslavije) a direktni je politički naslednik perethodnog sistema.
Kada su došli na vlast komunisti su prvo pobili
intelektualce jer Intelektualci misle.,
pitaju , dovode u pitanje. Zato je bolje da ih bude što manje, a
ako već treba da ih bude, onda ih treba oblikovati da misle onako kako to
odgovara vlasti. Zato su se u tom sistemu razvijale prirodne i tehničke nauke,
a društvene i humanističke bile su pod strogom kontrolom. Ceo sistem je bio
postavljen tako da bude što manje obrazovanih, jer je neobrazovanima lakše
manipulisati.
Progon intelektualaca nikada nije zapravo prestao. Nakon
što su komunisti pobili elitu prethodnog sistema bilo im je potrebno da na brzinu
stvore nove kadrove od nepismenih seljaka koji su se odrekli vere i skrupula, i
koji su žudeli za tim da postanu nova vladalačka kasta. Komunisti su još do
osamdesetih godina kao glavni pedigre u karakteristikama svoga članstva
isticali poreklo iz «radničko-seljačke» porodice. Pojam građanstva je još tada
bio pojam dekadencije. Govori su počinjali rečenicom :’’ radnici, seljaci I poštena
inteligencija’’ jer je po komunistima inteligencija po prirodi svog postojanja
nepoštena. Čak I novostvorena , komunistička inteligencija je bila pod stalnim
pritiskom I progonom I stalno držana na ‘’kratkom lancu’’.
Komunizam je doneo kolektivizam I ‘’jednakost’’ , što je
dovelo do sravnjivanja struke na nivo
nestručnosti, ukidanja svih građanskih
statusnih kriterijuma,te ukidanja građanske etike. Neobrazovan čovek je po
automatizmu sistema mogao imati status koji se na Zapadu dugo i teško stiče izuzetnom
stručnošću I velikim zalaganjem. Sve je obezvređeno da bi se vrijedni osjećali
bezvrijednima a nestručni , lenji , glupi I neobrazovani osećali važnima. Pod
parolom jednakosti, nevredno uvijek satire vredno. Pod parolom jednakosti
primitivizam satire svaku etiku i dostojanstvo. Komunizam su u ime jednakosti uništava sve što je darovito,
da bi bilo isto i slično nedarovitom, sve mudro, da bi zavladala glupost, svaki
intelekt, da bi harao antiintelektualizam. Ideja jednakosti shvaćena u primitivnom
umu je stravična destrukcija svega što odudara od njegovih skučenih kriterijuma.
U tom sistemu ‘’jednakosti’’ svako je imao prava da kritikuje I ocejuje rad
nekog drugog , čak I je potpuni laik u toj delatnosti pa smo imali slučajeve da
čistačice ocenjuju rad lekara I odlučuju hoće li I kada recimo lekar
specijalista dobiti stan ili kakav je kvalitet njegovog rada.
Komunizam se slomio početkom devedestih ali vrednosti decenijama
usadjvane u svest ljudi, negativna selekcija I način posmatranja stvarnosti I vidjenje
sebe u istoj su nastavili ne samo da postoje pod paravanom demokratije već su
dosegli nove, po društvo još pogubnije visine. Nepismenom primitivcu iz
komunizma, od kojeg je uravnilovka stvorila značajnog funkcionera ili
direktora, demokratski sistem davao je dodatnu dimenziju svemoći. Demokratija je
pogrešno shvaćena po načelu snalažljivosti i prevaranstva, što je izravni odraz
komunističkog formalizma i komitetskog skorojevićevstva! Demokratija je donela
potpuni nedostatk stručne i profesionalne svesti I potpuni gubitak osećaja za opšte dobro.
Zaglupljivanje naroda I izraziti otpor obrazovanju se nastavio u do tada
nevidjenim razmerama. Potpuna erozija svih moralnih I etičkih normi je dostigla
svoj vrhunac ,urušavanje apsolutno svih društvenih institucija I zamena
pozitivnih vrednosti negativnim je ono što karakteriše današnje društvo. Ono
što je nekada bilo sramota danas je poželjno I cenjeno. Poštuje se bezobrazluk,
primitivizam, lopovluk, nasilje … najniži porivi su danas jedina ideja vodilja
prosečnog čoveka.
Kakve sve ovo veze ima sa bavljenjem kineskim borilačkim
veštinama? Sport je jedna od prvih grana ljudske delatnosti koja dolazi na udar
društvene krize I jasan pokazatelj stanja u društvu. Ako se vratimo malo u
prošlost možemo videti da su Japanske veštine poput Djudoa I Karatea u Srbiju
doneli intelektualci I za dugo vremena Srpski Karate I Djudo su bili izuzetno
kvalitetni u svetskim okvirima. Lekari, doktori nauka, pravnici , ekonomisti…to
su bile prve generacije onih koji su doneli I veštine prenosili drugima.
Sportisti sa naših prostora se gotovo nikada nisu vratili bez medalje sa
najjačih medjunarodnih takmičenja. Ovo je takodje posledica upliva I kontrole Japana
kao države nad kvalitetom treninga sportova I veština koji se smatraju
zaštitnim znakom države , njenim kulturnim I istorijskim nasledjem. Za Japan su
djudo I karate postali najbolji izvozni artikal I najbolja reklamna kampanja
koja ne prestaje decenijama I populariše Japan širom sveta. Mada je situacija
daleko lošija danas nego pre par decenija Srpski Karate I Djudo su I dalje na
visokom nivou mada ima zastranjivanja koja nekada nisu bila moguća.
Kada govorimo o Kung fuu na našim prostorima situacija je
dijametralno drugačija.Ko su ljudi koji
su doneli Kung Fu u Srbiju?, Koja su njihova pravog zanimanja koje prave stručne sposobnosti? U čemu su se oni
ostvarili, dokazali ?. Veština, ako se tako može nazvati je preneta istinskoj deci
komunizma I posledice toga osećamo danas I mala je šansa da se nešto na tom
polju promeni .Stilovi koji su došli su bili slobodna interpretacija ljudi koji
su te stilove bukvalno izmislili , pod jakim uticajem popularne kinematografije
I očekivanjima zapadnog tržišta. Ti stilovi, čiji osnivači sa zvučnim titulama
imaju od 6 meseci do godinu dana formalnog treninga I učenja su bili idealni za
poltičku I socijalnu situaciju u Srbiji toga doba a I danas . U to vreme u Kini je Kung Fu bio
gotovo potpuno uništen a iznenadna popularnost istog je na svetlo dana iznela
one najgore I najlošije koji su gladni novca I prestiža lagali, falsifikovali I
uz put izmišljali svoje stilove. Pravi
kung fu je ostao u zapećku I nije mogao da se izbori sa poplavom ‘’grandmastera’’
koji su se odjednom pojavili I razmileli po čitvom svetu prodajući razblaženu I
za široko tržište novorazvijenu veštinu a sve to praćeno populističkim pričama I
teškom demagogijom. Pogledajmo profil ‘’majstora’’ kako treneri kung fua vole
da budu oslovljavani. Ima li medju njima lekara, inžinjera, ekonomsta, pravnika?
Ko je od njih sposoban da nauči I posle toga prenese detaljne I precizne kung
fu teorije I metode treninga? Decenijama se Kung Fu u Srbiji svodio na jedan
stil I jedan način treninga. Nikome nije padalo na pamet da postavlja ikakva
pitanja jer su ‘’viši’’ autoriteti izrekli apsolutnu I nerpikosnovenu istinu a
kad čovek ima sve odgovore nema potrebe da istražuje. Dovoditi u pitanje ‘’autoritete’’
je tabu, I može samo loše da se završi po onoga ko pitanja postavlja. Nivo
veštine I stanja svesti u Srpskom kung fuu najbolje oslikava čuveno pitanje
postavljano pripadnicima drugog stila:’’Kako ćeš da se odbraniš niskim tan saom
od udarca u glavu’’, jer je naravno najlogičnija stvar da čovek brani stomak
dok ga neko udara u glavu , eto o takvom nivou razmišljanja mi govorimo ovde.
Na kraju je neko počeo da istražuje I postavlja pitanja.
Taj neko je dočekan na nož , pogrdno nazivan ‘’filozofom’’ uz obavezne savete
da je ‘’bolje da vežba nego da se obrazuje’’. Osećajući da im je sistem uzdrman
‘’majstori’’ I njihovi sledbenici su dali sve od sebe da to spreče. U sistemu koji
svakom nekompetentnom omogućava da procjenjuje vašu sposobnost i stručnost, i
da njegov nastup ima snagu prividne kompetencije jer su svi na jednakom nivou
neznanja inteligentan čovek se oseća ugušeno i teskobno. Kad primitivni čovjek koji
se dokopao nekakve funkcije ili zvanja koje mu makar prividno omogućava
jednakost s onima kojima je nejednak,on neće birati sredsva da svoj položaj
održi. Ovakvo društvo je smrt za
darovite I to ne samo u sportu već u svim aspektima života I rada, on je
racionalizirana zloba inferiornih pretvorena u sistem . Tu nema napretka,
caruje glupost i sitničavost, gubi se energija na besmislene ili sporedne
stvari. Kung Fu treninzi se pretvaraju u časove indoktrinacije gde se besomučno
šire najodvratnije laži o svakome ko makar I malo ide protiv ustaljenog sistema
I hijerarhije. Naredovanje u veštini se ne dogadja po osnovu vremena vežbanja I stečenog
znanja i sposobnosti već po ključu podobnosti i odanosti treneru. Ono što je
interesantno je da poslovično posvadjani razni klubovi I ‘’majstori’’ kao po
komandi se ujedinjuju u borbi protiv bilo čega novog, protiv bilo koje
informacije koja baca drugačije svetlo na ono što oni prezentuju javnosti. Kao
u doba najgore diktature kada su se politčki protivnici ubjali ili u najboljem
slučaju izvrgavali ruglu I svim vrstama društvenog pritiska I danas se vode
čitave kampanje protiv pojedinaca koji imaju drugačiji stav I zalažu se za obrazovanje
I slobodan protok informacija.
I dok se u svetu protok I razmena informacija smatraju
pozitivnim a obrazovanje je nepohodno za bilo koju delatnost u našem kung fuu
je potpuno suprotno. Obrazovanje se smatra hendikepom a intelektualci
nesposobobnim za bavljenje kung fuom???!!! Bivajući isključivi domen nepismenih
I primitivnih decenijama veoma je teško uneti bilo kakve promene u vidjenje I način
treninga kung fua jer oni koji su imali monopol na svaki način pokušavaju da
svoju poziciju održe ne birajući sredstva I nemajući nikakvih moralnih ni
etičkih kočnica. Suočeni sa novim informacijama koje jednostavno nisu u stanju
da razumeju ‘’majstori’’ daju sve od sebe da spreče širenje tih informacija.
Kada nova , njima nepoznata znanja ipak isplivaju na površinu oni pribegavaju
proverenom receptu svih totalitarnih sistema , diskreditovanju ličnosti koja
novo znanje donosi. Čine sve da spreče
dolazak novih informacija I znanje demagoški menjaju za propagandu. Oslanjaju
se na autoritet ličnosti (koji je uglavnom zasnovan na lažima I falsifikatima)
umesto da se oslanjaju na validne I naučno proverene činjenice. Informacije se
pojednostavljuju I banalizuju a vežbači infantilizuju do krajnjih granca jer je
infantilnim ličnostima izuzetno lako manipulisati. Čini se sve da se isključi logika
I analitički pristup vežbanju. Očigledne logičke greške I prosto rečeno
gluposti postaju kamen temeljac stilova u koje se umesto provere veruje. Vera
je izuzetno značajan mehanizam u kung fuu u nas jer vera ne treba proveru niti
uporište u realnosti I činjenicama. Vera je takodje odličan mehanizam koji se
suprotstavlja znanju I činjenicama jer bez obzira kavi se dokazi prezentuju
osoba koja veruje drugačije jednostavno takve dokaze neće prihvatiti.
Toliki otpor obrazovanju I intelektualcima potiče iz
straha da ako pravi kung fu doje u Srbiju ‘’majstori’’ će jednostavno biti
postavljeni na mesto koje im zapravo pripada po količini znanja koje poseduju.
Na kraju treba reći da je Kung Fu tokom čitave svoje istorije bio I danas ostao
veština intelektualaca I da će se vremenom I to dovesti u red I u našoj zemlji.
Нема коментара:
Постави коментар