Ći gong je 5000 godina
stara disciplina čiji je cilj poboljšanje i očuvanje zdravlja, tako kažu
praktikanti ove discipline široko raspostranjene u Kini. Sa druge strane Ći
gong kakvog ga danas znamo nije postojao pre 1950.godine niti je termin Ći gong
postojao pre tog perioda. Na žalost Ći gong nema nikakve veze sa zdravljem ali
ima sve veze sa komunističkom politikom Kine u periodu nakon gradjanskog rata.
Komunistička partija Kine
na čelu sa Mao Ce Tungom je izašla kao pobednik iz dugogodišnjeg gradjanskog
rata i odmah uspostavila diktaturu. Kina je nakon više od decenije neprestanog
ratovanja ostala opustošena, siromašna, nerazvijena i u potpunom insitcuionlnom
haosu. Kao i svi komunstički režimi i Kineski se prvo obračunao sa predratnom
intelgencijom kao i svima ostalima koji su mogli da predstavljaju bilo kakvu
pretnju novom režimu. Medju progonjenima su bili i lekari, te oni koji nisu
uspeli da se spasu begstvom su uglavnom bili ubijeni ili poslani na dugogodšnje
robije gde su uglavnom umirali. U pokušaju da definiše sebe kao komunistčku
državu lekari ( u Kini nazivani lekari ’’zapadne’’ medicine) su bili proglašeni
kao sledbenici imerijalizma i kapitalizma i tretirani kao izdajnici. Sa
erozijom medicinske nauke otvorila se prilika za praktikovanje narodnih metoda
lečenja. Suočeni sa porblemom zdravstvene zaštite koju su morali da obezbede
narodu, a nemajući gotovo nikakvog medicniskog kadra, komunisti su se okrenuli
narodnim metodama lečenja jer ti metodi nisu zahtevali nikakvu posebnu obuku a
posebno nisu zahtevali razvijenu farmakologiju jer su se bazirali na onome što
je bilo široko dostupno( biljke, delovi tela životinja, minerali, insekti,
žabe, zmije, gušteri, fosili itd).
Godine 1954. Mao Ce Tung
sa ostalim vodjama komunističke partije naredio je razvoj ’’Domovinskog
medicinskog nasledja’’ (Zuguo yixue yichan 祖國醫學遺產)
sa ciljem da objedini i stavi pod kontrolu apsolutno sve narodne metode lečenja
i očuvanja zdravlja. Organizvana je kampanja pod sloganom ’’izučavaj i razvijaj
domovinsku medicinu’’ heritage’ (jicheng yu fazhan zuguo
yixue yichan 繼承與發展祖國醫學遺產) a od samog Mao Ce Tunga je
došla parola ’’ zapadna medicina treba da uči od kineske medicine’’. Ovo je
dovelo do situacije da praktikanti ’’tradicionalne medicine’’ budu zaposleni u
bolnicama i nazivani doktorima te osnivanje tzv. istraživačkih institucija.
Sa razvojem ’’domovinskog
medicinskog nasledja’’ mnogi sistemi vežbanja su se raširili po Kini i bili
predstavljeni narodu kao medicinski tretmani. Reevaluacija’’ tradicionalne
medicine ’’ od strane vlasti je bila
široko rasprostranjena i korišćena u propagandne svrhe. Lu Zhijun 鲁之俊 (1911–99),šef kineske akademije tradicionalne medicine (Zhongguo
zhongyi kexueyuan 中國中醫科學院) je recimo poznat po
izjavama, ’’Naša zemlja je prva koja je napravila istraživanja i dostignuć u
medicni’’ ili ’’ naša zemlja je prva koja je sintetisala lekove’’ misleći na ’’tradicionalnu
medicinu’’
Kao posledica ove kampanje
prakse iz Taoizma i Budizma su takodje ukljune u sistem ’’tradicionalne’’
medicine. Osoba odgovrna za ovo je Liu Guizhen. On je bio državni
funkcioner I po njgovim rečima je 1948 godine oboleo od ulcera I tuberkuoze (
ne postoji dokumentacija o dijagnozi I toku lečenja) I nakon neuspešne terapije
se povukao u svoje rodno selo I tamo od nekog starca naučio Neiyanggong ,fromu
tradicionalnog taoističkog metoda održavanja zdravlja.Nakon samo tri meseca je
potpuo ozdravio I svoje iskustvo podelio sa vlastima koje ga zaposlilo u
lokalnoj bolnici I tamo je navodno ostvario zadivljuće rezultate. Ovim je
privukao pažnju medicinskog odseka Hebei provincije i 1953 Neiyanggong postaje deo ‘’ domovinskog
medicinskog naslejda’’. Sa podrskom medicinskog odseka Liu otvara ‘’radnički
sanatorijum’’. Godine 1954 osniva se u gradu Tangšan prva Ći gong
organizacija pod imenom Tangšan Ći gong sanatorijum. Ovaj sanatorijum je bio
krucijalno mesto za razmenu I širenje Ći gonga u Kini I takodje je mesto gde je
termin Ći gong prvi put upotrebljen. Ubrzo su počeli da dolaze pacijenti iz
Pekinga a Liu je išao dva puta godišnje u glavni grad da podnese izveštaj svom radu ministarstvu zdravlja.
Tangšan
medicinski odsek počeo je 1954.godine da dovodi doktore ‘’zapadne’’ medicine
kako bi se upoznali sa praksom Ći gonga kao deo kampanje ‘’zapadna medicina
mora da uči od kineske medicine’’, I ti lekari su obavezni da tu praksu rašire
kroz svoje ordinacije. U maju 1955.godine dodatni tromesečni kurs sa ogromnim
brojem lekara iz čitave Kine je organizovan I ti lekari su ponovo bili obavezni
da Ći gong rašire kroz svoje ordinacije.
Li je napisao nekoliko radova o postavljanju modela
istraživanja I rada u domenu tradicionalne medicine koji su postali obavezna literature
za zdravstvene radnike u Kini. U decembru 1955 Tangšan sanatorijum je nagradjen
od strane centralne vlasti I na organizovanoj ceremoniji dodele nagrade je
naglašeno koliko je njihov rad značajan u domenu ‘’ domovinskog medicinskog
nasledja’’. Ovo je bio presudan I poslednji korak u opšte nacionalnom
priznavanju Ći gonga.
Od ovog momenta počela je nacionalna institucionalizacija Ći
gonga I počelo je redovno objavljivanje radova iz domena istraživanja Ći gonga.
Termin Ći gong je nastao 1954 godine kao termin koji će
objediniti sve sisteme vežbanja koji su uključeni u praksu koju danas znamo kao
Ći gong. Ti sistemi uključuju masažu , vežbe istezanja I gimnastiku, narodne
forme fizikalne terapije I tretiranje preloma kostiju I dislokacije zglobova te
ezoterične I medititavine prakse Taoizma I Budizma. Sve ove različite prakse
koje nemaju ničeg zajedničkog su vremenom uključene I danas se podrazumevaju
kao deo Ći gonga, što do 1954.godine nisu bili. Termin Ći se koristi u ‘’zapadnoj
‘’ medicni I zapravo znači kiseonik dok u taoističkoj praksi predstvalja
primodijalnu prirodnu silu. Pre 1954 .godine termin Ći gong nije postojao. U borilačkim
veštinama se koristion termin Lianći (練氣) u buvalnom prevodu ,
rafinisianje Ćija i predstavlja biomehaničku efikasnost u izvodjenju borilačkih
tehnika. U taoizmu se koristio termin Jangći (養) što bukvalno znači ‘’hraniti
ili odgajati ći’’ I označava praksu povećanja I kutivacije primodijalne životne
sile u cilju produženja života i dostizianja besmrtnosti. Ovi termini imaju
potpuno drugačije značenje od termina Ći gong. Ovaj termin je omogućio
raznorodnim metodama treninga pokupljenim sa raznih strana da budu predstavljni
kao medicinska praksa , preventiva itd. Sa pojavom termina Ći gong pojavio se i
termin ći gong terapija koji potpuno pogrešan i ne odgovra stvarnosti ali je
danas široko prihvaćen.
Sa
prihvatanjem taoističkih i budističkih metoda vežbanja došlo je do promene
termiologije i revizije istorije. Svi ’’zastareli’’ termini koji su podsećali
na nazadnu, feudalnu,primitvnu praksu su promenjeni i zamenjeni novim terminima
koji zvuče ’’naučno’’. Komunistička vlast nije mogla da dozvoli sebi ikakvu
vezu sa religijom ili ezoterijom. Takodje , pod komunističkom prolom da je ’’radni
narod gospodar istorije’’ a u cilju podizanja nacionalnog ponosa ’’istorija’’
Ći gonga je smeštena u dalkeu prošlost gde se svaki trag bilo kakvog fizičkog
vežbanja u cilju održanja zdravlja naziva Ći gongom , što je notorna glupost.
Efekat lake gimnastike na zdravlje je poznat svim starim civilizacijama, nije
eksluzivno otkriće drevnih Kineza i nema nikakve veze sa ći gongom. Imitiranje
pokreta životinja u cilju razgibavanja i vežbe nije ći gong , nego razgibavanje
i laka gimnastika.
Naravno,
tokom vemena mnoge ’’studije’’ su obavljene u Kini koje dokazuju efikasnost
Ćigonga. Veoma je čudno da su studije pokazale baš takve rezultate uzimjući u
obzir kakva je politika Kine bila u to vreme. Najbolji pokazatelj efikasnosti ’’tradicionalne
medicine’’ jeste prosečan životni vek Kineza koji je do skoro bio jedan od
najkraćih u svetu i na nivou 19 veka. Tek sa povećanjem životnog standarda i
konačnog uspostavljanja modrnog zdravstvenog sistema bazirnog na zvaničnoj
medicinskoj nauci , tzv zapadnoj medicni, prosečan životni vek Kineza se
povećao i približio zemljama sa sličnim standardom i zdravstvenom zaštitom.
Mnogo
konfuzije unose navodne medciniske studije koje pokazuju efikasnost Ći gogna.
Kao je Ći gong opšti pojam za veliki broj različitih metoda vežbanja dolazi do
velike konfuzije. Naravno da će laka gimnastika da ima pozitivne efekte na neka
oboljenja, to je zapravo ono što lekari u čitavom svetu preporučuju pacijentima
od uspostvaljanja moderne medicinske nauke. Takodje masaža je dokazano korisna ,
to što neko stavi reč ’’Ći gong’’ ispred reči ’’masaža’’ pa imamo ći gog masažu
ne znači da to masaža zaista jeste. Sa druge strane nema nikakvih dokaza da
prakse koje dolaze iz taoizma imaju ikakve pozitivne efekte na prevenciju
bolesti ili povećanja dužine života. Praktikanti ovih sistema vežbanja imaju
isti prosečan životni vek i oboljevaju od različitih blesti u istom priocentu
kao i opšta populacija.
Kao
što vidimo , Ći gong je sociopolitički projekat komunističke partije Kine i
nema nikakve veze sa zdravljem. Tužno je da veliki broj ljudi veruje u zaista
agresivnu propagadu Kineske vlade i ljudi koji profitiraju na varanju ljudi sa
zdravstvenim problemima. Savet je da se za svaki zdravstveni problem obratite
medicinskom stručnjaku a ne kvazi isceliteljima i prodvacima čuda koja nemaju
uporišta u nauci i dokazanu su lažna.
Нема коментара:
Постави коментар