Странице

уторак, 6. октобар 2020.

Kulture istoka i zapada u svetlu razlika u shvatanju i prenosenju kung fu-a

Jedan od osnovnih razloga u drugacijem shvatanju a cesto i nemogucnosti potpunog razumevanja kung fu-a je ogromna razlika u kulturi Istoka i Zapada . Razlike u nacinu razmisljanja , opstem pogledu na svet i na kraju razumevanju svrhe i nacina praktikovanja odrejene delatonosti dovode problema u komunikaciji . Kulture istoka , posebno kineska i japanska su tzv. "kulture visokog kontesta " dok je zapad uz manja odstupanja kolevka kultura sa "niskim kontekstom". Neke od glavnih razlika izmedju kultura sa niskim i visokim kontekstom 
 Niski kontkst                                                               Visoki kontekst 

- Niska distanca moći                                               -Visoka distanca moći 

- Nejednakosti u društvu treba da budu                 -Nejednakost treba da postoji da bi svako znao svoje    minimizirane                                                            mesto 

- Svi ljudi treba da budu medjuzavisni                   -Samo mali broj ljudi treba da budunezavisni, svi                                                                                         ostali treba da budu zavisni od njih 

- Podredjeni smatraju nadredjene jednakima     -Podredjeni smatraju nadredjene drugačijom vrstom ljudi

- Nadredjeni su dostupni.                                   -Nadredjeni su nedostupni i nedodirljivi 

- Upotreba moći treba da bude legitimna          - Moć je bazična činjenica u društvu, njena legitimnost
i podležeproceni da li je izvršena u cilju              ne  podleže procenida li je  upotrebljena u cilju dobra
dobra ili zla                                                            ili zla
  
 -Svi treba da imaju jednaka prava                     - Oni koji imaju moć treba da imaju privilegije 

-  Oni koji imaju moć treba da izgledaju što      -Oni koji imaju moć treba da izgledajušto moćniji 
manje moćni

- Način da se menja društvo je redistribucija  - Način da se menja društvo je detronizacija (zbacivanje)      moći                                                                 onih koji imaju moć 



-Ljudi na različitim nivoima moći se               - Ljudi se tretiraju kao potenzijalna opasnost po vlastitu
ne osećaju i više veruju jedni drugima                moć ugroženim i ne može imse verovati

 -Nisko izbegavanje neizvesnosti                     -Visoko izbegavanje neizvesnosti

 -Konflikt i konkurencija se mogu zadržati    -Konflikt i konkurencija mogu da oslobode agresiju         u okvirima  fer pleja i biti konstrukturivni       treba da budu eliminisani 

- Veće je prihvatenje neslaganja                       -Jaka potreba za slaganjem i konsenzusom 

- Veća tolerancija za devijantno ponašanje      -Devijantne osobe ili ideje se smatraju opasnim 

- Nizak stepen nacionalizma                           -Vrlo izražen nacionalizam 

- Pozitivni staovovi prema maldim ljudima    -Mladi su sumnjivi 

- Relativizam, empiricizam                              -Potraga za apsolutnom, krajnjom istinom 

- Treba da postoji što manje propisa i regula   -Treba da postoji što više propisa i regula 

- Individualizam                                                -Kolektivizam .

-Dominira "ja" logika                                         -Dominira "mi"logika 

- Naglasak na individualnoj inicijativi,             - Naglasak je na pripadnosti organizaciji, 
ideal je liderstvo                                                   ideal je članstvo 

 Privatni život pojedinca je van uticaja              - Privatni život pojedinca je pod uticajem organizacije organizacije                                                          kojoj pripada 

- Verovanje u individualne odluke                      - Verovanje u grupne odluke 

- Emocionalna nezavisnost pojednica od            - Emocionalna zavisnost pojedinca od organizacije
organizacije

 -Pripadnost organizaicji je pitanje računa           -Pripadnost organizaciji je stvar emocijai morala 

- Identitet pojedinca je baziran na njegovim       -Identitet pojedinca je baziran na njegovoj  
  ličnim      osobinama                                               pripadnosti kolketivitetu 

Ovo su samo neke od razlika u kulturama visokog i niskog konteksta koje jasno ilusitruju razlike u mislenju i vrednostima. Osoba ce se ponasati i komunicirati u skladu sa vrednostima svoje kulture . Poznavanje jezika nije dovoljno za uspesnu i preciznu komunikaciju jer ce osoba i dalje informacije prenositi na nacin svojstevn kulturi u kojoj je odrastao. Nepostojanje jezickih alata koji su svojstveni maternjem jeziku izvora informacija dodatno komplikuju prenos istih. Sa druge strane primaoci informaija ce biti ograniceni svojom kulturom i informaciju tumaciti na njima sovjstven nacin . Na taj naci dolazi do dvostrukog krivljenja originalog znacenja poruke. Delovi poruke koji su potpuno nerazumljivi ce biti popunjeni sadrzajem iz kulture primaoce poruke koji je toj kulturi svojstven i najlogicniji sto je cesto potpuno suprotno od znajcenja koji taj deo poruke ima u originalnom znacenju. Prosto receno , cak i kad perfektno govrimo strani jezik ograniceni smo sopstvenim nacinom razmilsljanja i vrednostima , isto vazi i za sagovrnika . Desifrovanje informacije ce biti ograniceno nasim vrednostima i nacinom razmisljanja . Sasvimje jasno da postoji velika razlika u pristupu i nacinu vezbanja kung fu-a na istoku i na zapadu . Nije redak slucaj da ljudi sa zapada veruju da kung fu vezbaju i bolje poznaju od samih Kineza .Sa druge strane oni poznaju samo tehnicku stranu vestine i to cesto na veoma niskom nivou jer je zbog problema u komnikaciji jedini nacin prenosenja vestine bio putem kopiranja pokreta ,bez dubljih objasnjenja sta ti pokreti zapravo znace . O nekom dubljem poznavanju sustine vestine ne treba ni govoriti . Naravno , vezbaci su ,sto je sasvim razumljivo i ocekivano , vestinu razvijali u pravcu koji je skladu sa njihovim vrednostima i shvatanjem sveta u celini i njihovog mesta i mesta vestine u tom svetu a koji su cesto dijametralno razliciti od originalne namene vestine njenog znacaja i znacenja . Postavja se pitanje koliko neko moze da zaista razume sustinu vestine ako nije imao dodira sa kulturom na kojem je vstina originalno nastala i koliko je kung fu na zapadau zaista kung fu .

Нема коментара:

Постави коментар