Странице

среда, 26. децембар 2018.

Či Sao

Jedan od zaštitnih znakova Ving Čuna je Či Sao ili kako se to nespretno prevodi na srpski ''slpeljene ruke''. Postoji veliki broj različtih pristupa ovom metodu treninga i isto toliko teorija čemu on služi i kako se pravilno izvodi te koji je krajnji cilj Či Sao treninga. Svi ovi pristupi su podjednako ispravni ako se posmatraju kroz prizmu nastanka i razvoja  kao i pristupa treningu specifičnog stila u kome se rade. Ovaj tekst se neće baviti teorijom niti praksom Ći Sao treninga jer u svakom stilu je ta praksa i teorija različita. Svrha ovog teksta je da čitaoce upozna sa različitim tehničkim platformama slepljenih ruku koje se danas vežbaju u Ving Čunu.

Najpoznatiji i svakako stil sa najviše vežbača je Jip Manov stil. Ovaj stil, koji je sticajem okolnosti stekao plantarnu popularnost, gledan sa stanovišta svih postojećih stilova je najsiromšniji u tehničkom pogledu. Ovaj stil ima samo jednu platformu jednoručnog i jednu platformu dvoručnog či sao vežbanja. 
                                          

Na video klipu je prikazan klasičan jednoručni či sao Jip Manovog sistema koji je baziran na Tan sao Bong sao , Fuk sao platformi. Kroz ovu bazičnu patformu vežbač stiče osnove či sao vežbanja i lagano ubacuje još nekoliko pozicija ruku .

U starijim stilovima postoji više platformi jednoručnog Či sao vežbanja pored ovog koji postoji u Jip Mnaovom stilu. a sledecem snimku se može videti jedna od platformi jendoručnog či sao vežbanja koja se praktikuje u Pan Namovom stilu.
                                           

Na sledećem snimku imamo prikaz jednoručnog či sao drila iz Ving Čun stila iz Kulo (Golo, Gulao) sela koji je originalni Leung Janov stil . Ova platforma Či sao drila je identična nekim stilovima belog ždrala.

                                              

Pored ovih postoji još čitav niz različitih platformi jednoručnog čisao vežbanja kao Huen sao pčlatforma,  Tan-fuk platforma. Tan-Fuk-Pak platforma ili Tan-Fuk' Huen platforma i mnoge druge koje su karakteristične za različite stilove iz Kine, Tajvana, Singapura, Makaoa. Takodje postoji nekoliko verzija jednoručnog ukrštenog Či sao vežbanja. Jedan od primera je ukrešteni jednoručni či sao koji se vežba u  Kulo (Golo, Gulao) selu gde se očuvao originalni Leung Janov stil, ovaj či sao je gotovo identičan sa takivm metodama vežbanja u nekim stilovima Belog Ždrala.


                                          




Dvoručni či sao je srž vežbanja u mnogim stilovima i jedan od najznačajnijih delova sistema u svim stilovima Ving Čuna. Kao i u slučaju sa jednoručnim či saom postoji više platformi dovručnog či sao vežbanja. Osnovna i najzastupljenija platforma je Tan-Bong-Fuk sao platforma znana i kao Pun (Pon) Sao u kojoj jedna ruka prelazi iz Tan sao pozicije u Bong Sao poziciju a druga ruka ostaje u Fuk sao poziciji što se može videti na sledećem snimku.                                                                                                                                                                                                                                                                 



Istorijski gledano , Pun sao platformu je za potrebe svog vežbanja i podučavanja ustanovio Juen Kai San. Njegov stil koristi pun sao kao platformu za uvežbavanje osnova prve forme dok se na višim nivoima vežbaju druge platforme či saoa. U Jip manovom sistemu ovo je jednina platforma dovručnog či sao vežbanja, zašto je to tako nije poznato , da li je moguće da Jip Man nije znao ni jednu drugu platformu ili je smatrao ostale nepotrebnima nikada nećemo saznati.

U velikoj većini Ving Čun stilova iz Fošana, ili bolje rečeno starih i originalnih stilova nalazimo dve osnovne či sao platforme, Veliki Huen Sao i Mali Huen sao platforma. Neki stilovi imaju koriste Veliki Huen Sao platformu dok neki , potpuniji korisite obe koje prvo vežbaju odvojeno dok se potpuno ne savladaju a onda se kombinuju u posebnu , slobodnu platformu koja uključuje sve prethodno navedene .  Na sledećem snimku vidimo prezentaciju Malog Huen Sao Či sao vežbanja, ovo je ujedno najverovatnije jedini snimak na internetu ove platforme či sao vežbi. Ova se platforma koristi u sistemu Zmije i Ždrala, Vijetnamskom Wing Chunu, jednom od stilova iz Kolo sela i još nekim manj poznatim stilovima. Takodje se koristi u nekim stilovima belog ždrala.



Veliki Huen Sao platforma je najzastupljenija platforma či sao vežbanja u Ving Čunu u celini, svi stilovi sem Jip Manovog stila imaju ovu platformu. Na sledećem snimku se mogu videti najosnovniji '' krugovi'' iz sistema Zmije i Ždrala  a na snimcima  nakon toga slobodna verzija  iz Vijetnamskog Ving Čuna i Kolo (Leung Janovog ) stila'' 22 tačke''.





Na sledećem snimku vidimo ujedinjenu Veliki i Mali Huen sao či sao u slobodnoj formi


Ovo su bile samo osnovne i najraširenije forme či sao vežbi. Mnogi stilovi imaju različite kombinacije ovih osnovnih pristupa u radu te formiraju egzotične i zanimljive platforme či sao vežbi. Na sledećih par snimaka će biti prikazano par tih zaimljivih pristupa treningu slepljneih ruku. Na snimku dole vidimo jedan od drilova iz Malezijskog stila Ving Čuna nazvanog po svom osnivaču Jip Kinu



Na sledecem snimku vidimo či sao pristup iz stila ''12 tačaka'' iz Kolo sela 


Či sao iz Pao Fa Lien stila , jednog od najstarijih i najinteresantnijijh stilova



Kao što vidimo, postoji čitav spektar različitih pristupa či sao treningu. Mnoge platforme nisu obuhvaćene ovim tekstom te ostaje da se u neki od sledećih tekstova dublje pozabavi tim egzotičnim sistemima treninga . 


Нема коментара:

Постави коментар